Wydział Nauk Społecznych
Kierunki kształcenia
ADMINISTRACJA
Na kierunku Administracja prowadzone są studia pierwszego stopnia. Absolwent otrzymuje tytuł zawodowy licencjata. Administracja w Kujawskiej Szkole Wyższej we Włocławku to kierunek z wieloletnią tradycją kształcenia oraz aktywnością naukowo-badawczą.
W roku 2008 Administracja dołączyła do grona kierunków pozytywnie ocenionych przez Polską Komisję Akredytacyjną. Oznacza to potwierdzenie jakości kształcenia oraz właściwych warunków studiowania na tym kierunku.
Uchwałą Nr 930/2021 Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej z dnia 16 września 2021 r. kierunek Administracja ponownie uzyskał pozytywną ocenę jakości kształcenia. Zgodnie z opinią Polskiej Komisji Akredytacyjnej, kierunek Administracja spełnia wymagania kadrowe, programowe, w tym dotyczące osiąganych efektów uczenia się oraz organizacyjne do prowadzenia na kierunku Administracja studiów pierwszego stopnia. Poziom prowadzonego kształcenia odpowiada przyjętym kryteriom jakościowym w stopniu pozwalającym na wydanie oceny pozytywnej.
Program kształcenia na kierunku Administracja oparty został na sprawdzonych przez wiele lat wzorach dydaktycznych z uwzględnieniem lokalnych potrzeb i trendów na rynku pracy. Ma on również zapewnić absolwentom możliwość kontynuowania nauki na studiach drugiego stopnia (magisterskich).
Specjalności:
Administracja gospodarcza
Celem specjalności jest przygotowanie absolwentów do pracy w administracji w w podmiotach gospodarczych. Wybierający tą specjalność wyposażeni będą w niezbędną wiedzę z zakresu prawa cywilnego, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, prawa gospodarczego, handlowego, bankowego, ubezpieczeniowego, organizację nowoczesnej biurowości. Absolwent pozna możliwości inwestowania na rynkach finansowych.
Administracja publiczna
Studenci wybierając jako specjalność Administrację publiczną mogą liczyć na pozyskanie niezbędnej wiedzy z zakresu ustroju i kompetencji administracji, a także polityki finansowej samorządu terytorialnego. Specjalność ta daje możliwość zatrudnienia w jednostkach samorządu terytorialnego. Możliwe jest również uzyskanie zatrudnienia w instytucjach publicznych. Kończąc tę specjalność absolwent posiada swobodę poruszania się w podstawowych aktach prawnych regulujących kwestie podziału terytorialnego, zna instytucje prawa urzędniczego, oraz zdobywa wiedzę w zakresie marketingu usług komunalnych.
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE
Na kierunku Bezpieczeństwo narodowe prowadzone są studia pierwszego stopnia (licencjackie) w trybie stacjonarnym (dziennym) i niestacjonarnym (zaocznym). Absolwent po ukończeniu studiów otrzymuje tytuł zawodowy licencjata. Prowadzone są również studia drugiego stopnia (magisterskie) w trybie stacjonarnym (dziennym) i niestacjonarnym (zaocznym). Absolwent otrzymuje tytuł zawodowy magistra.
Program kształcenia na kierunku Bezpieczeństwo narodowe oparty został na sprawdzonych wzorach dydaktycznych z uwzględnieniem lokalnych potrzeb i trendów na rynku pracy. Ma on również zapewnić absolwentom możliwość kontynuowania nauki na studiach drugiego stopnia (magisterskich).
Uchwałą Nr 125/2022 Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej z dnia 10 marca 2022 r. kierunek Bezpieczeństwo narodowe uzyskał pozytywną ocenę jakości kształcenia. Zgodnie z opinią Polskiej Komisji Akredytacyjnej, kierunek Bezpieczeństwo narodowe spełnia wymagania kadrowe, programowe, w tym dotyczące osiąganych efektów uczenia się oraz organizacyjne do prowadzenia na kierunku Bezpieczeństwo narodowe studiów pierwszego stopnia. Poziom prowadzonego kształcenia odpowiada przyjętym kryteriom jakościowym w stopniu pozwalającym na wydanie oceny pozytywnej.
Uchwałą Nr 125/2022 Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej z dnia 10 marca 2022 r. kierunek Bezpieczeństwo narodowe uzyskał pozytywną ocenę jakości kształcenia. Zgodnie z opinią Polskiej Komisji Akredytacyjnej, kierunek Bezpieczeństwo narodowe spełnia wymagania kadrowe, programowe, w tym dotyczące osiąganych efektów uczenia się oraz organizacyjne do prowadzenia na kierunku Bezpieczeństwo narodowe studiów drugiego stopnia. Poziom prowadzonego kształcenia odpowiada przyjętym kryteriom jakościowym w stopniu pozwalającym na wydanie oceny pozytywnej.
Specjalności:
Cyberbezpieczeństwo
Studia przygotowują specjalistów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, zdolnych do samodzielnej pracy na stanowiskach związanych z funkcjonowaniem systemów bezpieczeństwa informacji oraz bezpieczeństwa systemów informatycznych. Celem studiów jest także przygotowanie do rozpoznania, identyfikowania i przeciwdziałania zachowaniom zagrażającym bezpieczeństwu w sieci, w szczególności przestępczości internetowej. Absolwent studiów pierwszego stopnia dysponował będzie m.in. wiedzą i umiejętnościami w zakresie funkcjonowania systemów bezpieczeństwa w sieci oraz metod i środków realizacji założeń bezpieczeństwa w sieci.
Zarządzanie kryzysowe i ochrona infrastruktury krytycznej
Absolwenci tej specjalności będą posiadali wiedzę dotyczącą rozpoznawania zagrożeń, definiowania sytuacji kryzysowych, a także umiejętność zarządzania w sytuacjach kryzysowych. Poznają zasady opracowania Planów ochrony zarówno w środowiskach przemysłowych, jak też ośrodkach administracji rządowej oraz samorządowej. Wiedza i umiejętności absolwentów tej specjalności pozwolą im wytypować obiekty oraz infrastrukturę krytyczną w ujęciu bezpieczeństwa, a także zorganizować i zapewnić ochronę w tym obszarze. Będą mogli pełnić funkcje na różnych szczeblach administracji rządowej i samorządowej, gdzie wymagane jest zapewnienie ochrony ludności i zarządzanie kryzysem.
PEDAGOGIKA
Na kierunku Pedagogika można wybrać studia pierwszego stopnia (licencjackie) w trybie stacjonarnym (dziennym) i niestacjonarnym (zaocznym). Prowadzone są również studia drugiego stopnia (magisterskie) w trybie stacjonarnym (dziennym) i niestacjonarnym (zaocznym). Absolwent otrzymuje tytuł zawodowy magistra.
Pedagogika to najstarszy kierunek Kujawskiej Szkole Wyższej we Włocławku o ugruntowanej i wysoko cenionej pozycji.
Program kształcenia na kierunku Pedagogika oparty został na sprawdzonych przez wiele lat wzorach dydaktycznych, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb i trendów na rynku pracy. Jakość kształcenia zapewnia profesjonalna i legitymująca się znaczącym dorobkiem naukowym kadra wykładowców. Wielu z nich to doświadczeni praktycy, związani zawodowo z problematyką edukacji i kształcenia pedagogicznego.
Specjalności:
Animacja społeczno-kulturowa z terapią
Absolwent studiów II stopnia na kierunku Pedagogika, specjalność animacja społeczno-kulturowa z terapią posiada wiedzę o kulturze, sztuce, edukacji kulturalnej i animacji społecznej. Wiedza wraz z umiejętnościami praktycznymi, umożliwiają efektywne i twórcze funkcjonowanie w placówkach prowadzących działalność w zakresie animacji społeczno-kulturalnej. Absolwent jest przygotowany do pracy w roli liderów w różnego rodzaju społecznościach; konstruowania i zarządzania projektami animacji środowiska lokalnego; podejmowania aktywności w zakresie animacji społeczno-kulturalnej (z uwzględnieniem potrzeb społeczno-kulturalnych i edukacyjnych osób w różnym wieku). Posiada umiejętności i kompetencje kreowania i organizowania społeczności lokalnej do uczestnictwa w kulturze, a także do prowadzenia zajęć i warsztatów artystycznych z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Absolwent zna podstawowe metody i techniki terapeutyczne ze szczególnym uwzględnieniem elementów arteterapii, muzykoterapii, choreoterapii i posiada umiejętności ich stosowania. Posiada także umiejętności i kompetencje organizowania kultury w środowisku lokalnym, kształtowania upodobań czy zainteresowań artystycznych i kulturowych, rozwijania artystycznej twórczości amatorskiej wykorzystując kompetencje z zakresu wybranych form terapii. Absolwent posiada kwalifikacje do podjęcia pracy w instytucjach kultury: miejskie centra kultury, gminne ośrodki kultury, kluby osiedlowe itd.); innych instytucjach i placówkach, gdzie prowadzona jest działalność kulturalna (domy opieki społecznej, ośrodki sanatoryjne i wypoczynkowe); organizacjach stowarzyszeniach społeczno-kulturalnych, towarzystwach regionalnych; biurach zajmujących się działalnością kulturalną, artystyczną, turystyczno-rekreacyjną, warsztatach terapii zajęciowej.
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną
Absolwent studiów II stopnia, specjalność: Pedagogika opiekuńczo- wychowawcza z terapią pedagogiczną w procesie kształcenia zdobywa wiedzę z teoretycznych podstaw wychowania, opieki i działalności opiekuńczo-wychowawczej, jak również w szeroką wiedzę metodyczną z zakresu metod (technik) opieki i wychowania oraz struktury organizacyjnej (funkcjonalnej) poszczególnych instytucji opiekuńczo-wychowawczych. Posiada umiejętności wsparcia dzieci i młodzieży w obszarze wychowawczym i profilaktycznym, jak i współpracy z rodziną mającą trudności w ich wychowaniu i opiece. Posiada także umiejętności konstruktywnego działania w odniesieniu do osób mających trudności przystosowawcze w zmieniających się relacjach społecznych, rodzinnych i zawodowych, realizacji niezbędnych działań diagnostycznych, stymulujących oraz terapeutycznych w zakresie wszechstronnego rozwoju jednostki. Jest przygotowany do samodzielnej identyfikacji problemów i zadań w obszarze wychowania i opieki oraz sposobów ich rozwiązywania, a także do stawiania diagnozy sytuacji wychowawczych i opiekuńczych, prowadzenia działań terapeutycznych (kompensacyjnych) oraz działań profilaktycznych w zakresie opieki i wychowania. Absolwent tej specjalności może podjąć pracę w placówkach opiekuńczych i opiekuńczo-wychowawczych, bursach i internatach jako wychowawca, w domach pomocy społecznej, ośrodkach pomocy rodzinie, świetlicach środowiskowych, warsztatach terapii zajęciowej, instytucjach wychowania pozaszkolnego.
Pedagogika rewalidacyjna z pomocą psychopedagogiczną
Absolwent studiów II stopnia na kierunku pedagogika, specjalność: Pedagogika rewalidacyjna z pomocą psychopedagogiczną posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie wychowania, opieki i rehabilitacji dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych z niepełnosprawnościami. Absolwent potrafi stosować zasady szeroko pojętej indywidualizacji, podpartej gruntowną diagnozą wraz z właściwym doborem metod i form pracy. Zdobyte kompetencje pedagoga obejmują metody i techniki diagnostyczne, rozwiązania organizacyjne i metodyczne zapewniające tworzenie warunków do pracy z osobami z dysfunkcjami. Absolwent potrafi dokonać diagnozy pedagogicznej, konstruować programy terapeutyczne oraz realizować je w pracy z osobami w różnym wieku. Posiada też wiedzę i umiejętności z zakresu pomocy psychopedagogicznej,
Absolwent może znaleźć zatrudnienie w ośrodkach rehabilitacyjnych (także przyszpitalnych), zakładach opiekuńczo-leczniczych, domach opieki, pomocy społecznej, domach spokojnej starości, warsztatach terapii zajęciowej, ośrodkach wychowawczych, instytucjach i organizacjach działających na rzecz osób z niepełnosprawnościami oraz w organizacjach pozarządowych i instytucjach społecznych.
Resocjalizacja dorosłych
Absolwent studiów II stopnia, na kierunku Pedagogika, specjalność Resocjalizacja dorosłych, posiada wiedzę z zakresu niedostosowania społecznego jednostek i grup. Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz profesjonalnej działalności mediacyjnej i negocjacyjnej w środowisku otwartym. Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z zakresu profilaktyki społecznej i pomocy postpenitencjarnej. Studia umożliwiają poznanie psychospołecznych mechanizmów prowadzących do zachowań przestępczych oraz teoretycznych założeń i prawno-społecznych zasad organizacji procesu resocjalizacji. Absolwent posiada umiejętności twórczego rozwiązywania problemów oraz radzenia sobie w sytuacjach wymagających natychmiastowej interwencji. Absolwent uzyskuje kwalifikacje i przygotowanie pedagogiczne do pracy w jednostkach prewencyjnych policji, zakładach karnych, placówkach resocjalizacyjnych, straży miejskiej, w środowisku otwartym jako pedagog ulicy.