Zeszyty Naukowe WSHE, t. XL, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 14: „Wiek senioralny w teorii i w codzienności”

Dział Promocji KSW 25 maj , 2015 0 Comments

Zjawisko starzenia się społeczeństwa jest zapewne  najpoważniejszym wyzwaniem społecznym współczesności. Stanowi ono następstwo dokonujących się ogromnych zmian w naszym życiu i działaniu gospodarczym, społecznym, a tym bardziej medycznym. Związane z nim problemy i złożoności stanowią swoisty rdzeń treściowy wielu opracowań niniejszego tomu.
Wymiarem aktywności zespołu włocławskiej WSHE były działania, takie jak: włączenie do programu edukacji andragogiki na kierunku pedagogika, zorganizowanie ogólnopolskich konferencji poświęconych problemom dorosłości i starości człowieka, organizacja Uniwersytetu Trzeciego Wieku, opublikowanie książek, wielu artykułów, uczestnictwo w spotkaniach naukowych i problemowych w różnych ośrodkach w kraju i za granicą. Problematyka społeczeństwa starzejącego się oraz wieku senioralnego stała się wprost dominująca w aktywności grona pedagogów WSHE.
W zawartości treściowej niniejszego zeszytu wyróżniono dwie części strukturalne:
— pierwszej nadano hasło przewodnie: Wiek senioralny w teorii i w codzienności —skupiono w niej 14 opracowań problemowych. Część z nich ma wymiar teoretyczny, ale są też analizy i refleksje autorskie, dotyczące rzeczywistości senioralnej, wzbogacone wynikami badań sondażowych i dokumentacyjnych.
— część druga nawiązuje do Jubileuszu 20-lecia WSHE. Skupia kilka opracowań profesorskich na zasadzie aktywności tzw. reprezentatywnej. Są to opracowania etatowych profesorów nauk pedagogicznych wcześniej opublikowanych artykułów ze swej specjalności pedagogicznej.  To przedruki celowo przybliżone społeczności regionalnej.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXIX, seria D: Nauki Administracyjno-Prawne, z. 8: „Aktualne problemy zarządzania w administracji publicznej i gospodarczej”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Zmiany dokonujące się w poszczególnych segmentach administracji publicznej z początkiem XXI w. spowodowane zostały szeregiem czynników, a w szczególności: kryzysem demograficznym, zmianą struktury potrzeb pod kątem większego znaczenia usług zdrowotnych, ochrony środowiska, lepszego poziomu zabezpieczenia socjalnego. Także postęp w rozwoju technik informatycznych wymusił uwzględnienie w nowych regulacjach prawnych wykorzystanie ich przez uczestników np. postępowania administracyjnego. Idea administracji jest procesem długim i skomplikowanym, ponieważ wiąże się ze zmianą szeregu podstawowych aktów prawnych, a także przełamywaniu wielu barier, uprzedzeń i przyzwyczajeń. Istotę zmian w funkcjonowaniu administracji publicznej przedstawiają autorzy niniejszego tomu zeszytów naukowych. Problematyka poruszona w niektórych prezentowanych artykułach dotyczy także szeroko rozumianego zarządzania. 

 

Zbiór otwiera artykuł Waldemara Kuty. Autor opisuje w nim istotę platformy e-PUAP w kontekście historycznym wprowadzania w Polsce e-administracji. Wszystko to ma na celu, jak podkreśla autor, zwiększenie efektywności w działalności administracji publicznej, poprzez oszczędności czasu, kapitału i poprawę dostępności pracy urzędów. Poza tym wykorzystując tą platformę można wykonać wszystkie podstawowe czynności urzędnicze związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

 

Piotr Rączka przedstawia w swoim opracowaniu historię nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego, która uwzględnia elementy informatyzacji. Autor ocenia te zmiany, podkreślając chociażby, że ich efektem było skrócenie procedur administracyjnych bez naruszenia innych obowiązkowych w postępowaniu zasad.   

 

Marek Stefański ocenia problem bezpieczeństwa emerytalnego w Polsce po zmianach w systemie emerytalnym przeprowadzonych w 2014 r. Autor postuluje szereg rozwiązań mających na celu odciążenie budżetu państwa od wydatków na uzupełnienie środków funduszy celowych finansujących emerytury w naszym kraju. 

 

Henryk Stępień przedstawia sposób oraz efekty sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem finansów jednostek samorządu terytorialnego. Odpowiedzialne za ten nadzór w Polsce, regionalne izby obrachunkowe, zdaniem autora, sprawdziły się i stanowią ważny element umacniania idei samorządności w Polsce.

 

Z kolei Artur Piotrowicz ocenia dokonujące się zmiany w zarządzaniu podmiotami leczniczymi na konkretnym przykładzie szpitala w Malborku. Przekształcenie dawnych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową prawa handlowego przy zachowaniu dotychczasowej struktury właścicielskiej pozwala, zdaniem autora, poprawić sytuację finansową podmiotów i zapewnić konkurencję na współczesnym rynku usług medycznych.

 

Specjalistyczne opracowanie Adama Żwirbli ma temat analizy progu rentowności oraz dźwigni ekonomicznych traktuje o zarządzaniu finansami w przedsiębiorstwie. Autor prezentuje w nim nowe ujecie analizy progu rentowności produkcji wieloasortymentowej z wykorzystaniem elementów rachunku macierzowego.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXVIII, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 13: „Problemy społeczne i opiekuńcze współczesności w relacji pedagogicznej”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Celem niniejszego tomu jest podkreślenie istoty nauki i działań pedagogicznych wobec problemów społecznych i opiekuńczych współczesności w relacji pedagogicznej. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza opisuje, wyjaśnia i optymalizuje szeroko rozumianą działalność opiekuńczo-wychowawczą oraz bada działalność instytucji opieki całkowitej i częściowej, a także organizacji społecznych organizujących różne formy pomocy. Zajmuje się problemami związanymi z opieką: sieroctwem dziecięcym, adopcją, domami dziecka, rodzinami zastępczymi, innymi placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, funkcjonowaniem systemu w zmieniających się warunkach społecznych oraz gospodarczych. Diagnoza aktualnych procesów w tej sferze i szeroko rozumianych problemów przewija się w poszczególnych opracowaniach autorów. Autorzy opracowań zauważają: zagrożenia i antropologię społeczną wobec nowych wyzwań; proces kształcenia i wychowania.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXVII, seria F: Nauki o Zdrowiu, z. 3: „Holistyczny wymiar opieki nad człowiekiem w naukach o zdrowiu”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Trzeci zeszyt serii Nauki o Zdrowiu poświęcony jest aspektom holistycznego wymiaru opieki nad człowiekiem; składa się on z dwóch części. W pierwszej, która nosi tytuł „Aspekty holizmu w historii oraz perspektywach rozwoju medycyny i pielęgniarstwa” przedstawiono dwa opracowania – dotyczą one uwarunkowań rozwoju pielęgniarstwa zawodowego; ponadto zaprezentowano futurologiczną perspektywę rozwoju medycyny w kontekście współczesnych osiągnięć nauki i techniki. Druga część zeszytu pod hasłem „Interdyscyplinarny wymiar nauk o zdrowiu a holistyczne odniesienie do potrzeb i problemów człowieka w różnym stanie zdrowia” zawiera dwanaście wieloośrodkowych opracowań o charakterze oryginalnym lub poglądowym. Autorzy opierając się na wynikach autorskich badań oraz analizie literatury naukowej prezentują holistyczne odniesienie do złożonych potrzeb i problemów człowieka w różnym wieku i stanie zdrowia. Podkreślony został także aspekt interdyscyplinarności w naukach o zdrowiu.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXVI, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 12: „Pedagogika wobec pytań współczesności”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Kolejny tom Zeszytów z dziedziny nauk pedagogicznych zawiera artykuły autorów – pracowników WSHE oraz autorów z Ukrainy. Celem treści opracowań jest zwrócenie uwagi na kwestie pedagogiki wobec pytań współczesności.

Diagnoza aktualnych procesów w tej sferze pozwala zauważyć, że praktyka pedagogiki jako dyscypliny naukowej jest nauką zajmującą się całością zjawisk wychowawczych. Wymagają one od pedagogiki jako nauki objęcia swoim zakresem badań całokształtu spraw związanych z wychowaniem człowieka. Dlatego przedmiotem badań pedagogiki są nie tylko wpływy wychowawcze organizowane świadomie i celowo, lecz również niezamierzone i żywiołowe.

Pedagogika bada więc zjawiska wychowawcze w kontekście procesów społecznych i przy uwzględnieniu jednostkowych procesów psychicznych. Uogólnia ona praktykę, ukazując istotę wychowania w kształtowaniu osobowości człowieka. Stąd  bardzo słusznie redaktor niniejszego tomu prof. dr hab. Roman Schulz postawił hasło przewodnie:Pedagogika wobec pytań współczesności. Postawiona zasadnicza myśl niniejszego tomu Zeszytów Naukowych wyraża się w następujących opracowaniach:

Czy współczesna pedagogika ma swoje wielkie pytania? (R. Schulz); Nowe akcenty na studiach pedagogicznych (Z. Wiatrowski); Pedagogika kultury wobec pytań współczesności (S. Kunikowski); Rewalidacja i resocjalizacja w kontekście współczesnego klimatu etyczno-moralnego (ks. M. Włosiński); Pedagogika opiekuńcza we współczesnym systemie nauk pedagogicznych (I. Pyrzyk); Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży jako palący problem współczesności (w świetle badań międzynarodowych i własnych) (R. Brzezińska); Partnerstwo edukacyjne warunkiem kształtowania postaw społecznych dziecka

w młodszym wieku szkolnym (L. Tkaczyk); Kariera zawodowa w świetle nadrzędnych powinności  człowieka dorosłego (A. Gawroński);  Prezentacja homilii za pomocą narracji(M. Šuráb); Fenomen globalizacjiw ujęciu pedagogiki religii (J.Biel’ak);Przygotowanie nauczyciela do wprowadzenia technologii pedagogicznych na Ukrainie (O. Bida); Wymagania wobec współczesnego nauczyciela szkoły podstawowej (O. Kuczaj);

Analiza współczesnego stanu przygotowania nauczyciela  na Ukrainie  do wykorzystywania technologii multimedialnych (V. Czyczuk).

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXV, seria D: Nauki Administracyjno-Prawne, z. 7: „Bezpieczeństwo narodowe”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Zmienne i dynamiczne środowisko bezpieczeństwa powoduje, że stosownie do ewolucji bezpieczeństwa narodowego, stale zmieniają się poglądy odnoszące się do tej problematyki.

Artykuły zawarte w niniejszym tomie Zeszytów trafnie wpisują się w ten obszar. Autorzy rozpatrują bardzo różną problematykę oscylującą w obszarze bezpieczeństwa, dotyczącą: 1/ aktualnych problemów związanych z bezpośrednim zagrożeniem bezpieczeństwa Polski i państw bałtyckich ze strony Obwodu Kaliningradzkiego; 2/ kwestii definiowania istoty zmian środowiska bezpieczeństwa; 3/ prawdopodobnych scenariuszy działań bojowych prowadzonych na południowej granicy Polski w celu obrony suwerenności po wyjściu Polski z Układu Warszawskiego i wstąpieniu do NATO; 4/ analiz szeregu dokumentów dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego na szczeblu gminy i powiatu jako jednostek administracji samorządowej; 5/ rozważań teoretycznych z zakresu bezpieczeństwa środowiska lokalnego (w tym przypadku młodzieży szkolnej); 6/ nowych zagrożeń bezpieczeństwa narodowego w XXI wieku, tj. degradacji środowiska przez działania militarne oraz terroryzm ekologiczny.

Opublikowany tom jest pierwszym w naszej uczelni z zakresu bezpieczeństwa narodowego.

 

 

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXIV, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 11: „Szkoła wyższa w Polsce i na Ukrainie wobec współczesnych wyzwań europejskich”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Tom powstał w ramach bogatego programu współpracy Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku i Narodowego Uniwersytetu im. Bohdana Chmielnickiego w Czerkasach. Opracowania autorskie prezentowane są w językach ojczystych partnerów wydawnictwa.

Przedstawiony polskim i ukraińskim czytelnikom zbiór monotematyczny ma przybliżyć współczesną problematykę szkoły wyższej i edukacji na poziomie wyższym, oraz wywołać daleko idącą refleksję nie tylko w zaakcentowanych środowiskach akademickich.

Zamiarem i nadzieją redaktorów zbioru jest to, że rozpoczęta w ten sposób praktyka współpracy partnerskiej zachęci nauczycieli akademickich, a szczególnie pedagogów do pogłębionego rozpoznawania i uprawiania owej coraz bardziej złożonej, ale i interesującej problematyki edukacji narodowej, unijnej i światowej XXI wieku.

Zbiór opracowań składa się z dwóch części — polskiej (skupiającej dwanaście artykułów) i ukraińskiej (osiem artykułów). Opracowania polskie mają wymowę raczej ogólną, natomiast ukraińskie mają wymiar skonkretyzowany.

Można przyjąć, że tak skonstruowany zbiór dobrze ilustruje problem szkoły wyższej w obu krajach partnerskich w pierwszej dekadzie XXI wieku.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXIII, seria F: Nauki o Zdrowiu, z. 3: „Biopsychiczny i społeczny wymiar zdrowia”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Opublikowany drugi zeszyt z serii Nauki o Zdrowiu składa się z dwóch części.
W części pierwszej zatytułowanej „Wybrane zagadnienia zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci i młodzieży” zawarto osiem artykułów, które zostały poświęcone problemom zdrowotnym, społecznym i psychicznym uczniów szkoły współczesnej, gdyż na szeroko rozumiane zdrowie mają wpływ różnorodne czynniki, wśród nich warunki wychowania i nauczania. Szkoła staje przed poważnym problemem, jakim są trudności wychowawcze i problemy z nauką. Oprócz uczniów mających trudności z nauką, wzrasta liczba nieakceptowanych zachowań uczniów, poszerza się katalog problemów wychowawczych. Daje się także zauważyć, że młodzież jest coraz słabsza psychicznie. Celem zamieszczonych opracowań było zaprezentowanie wyników badań dotyczących wizerunku współczesnej szkoły, które pozwoliły odpowiedzieć na pytanie czy dzieci czują się w szkole bezpiecznie, na czyją pomoc mogą liczyć, o jakiej szkole marzą.
Druga część zeszytu zawiera doniesienia kliniczne współczesnej kardiologii (sześć artykułów).
Obie części zeszytu dotyczą szeroko rozumianego pojęcia zdrowia, tak w sensie jednostki jak i społeczeństwa. Dla jego oceny stosuje się różnorodne mierniki zdrowotności i to zagadnienie jest przedmiotem opracowania pt. „Statystyczne metody określania stanu zdrowia”.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXII, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 10: „Kwestie społeczne w pedagogice specjalnej”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Kolejny tom Zeszytów z dziedziny nauki pedagogiczne poświęcony jest kwestiom społecznym w pedagogice specjalnej. Celem opublikowanego tomu jest podkreślenie, że w centrum programów badawczych pedagogiki specjalnej jest człowiek potrzebujący wsparcia i pomocy w przekraczaniu różnorakich barier blokujących jego wzrastanie i uczestnictwo w życiu wspólnoty społecznej. Troska o pełny rozwój jego człowieczeństwa stanowi treść wszelkich poszukiwań teoretycznych, metodologicznych oraz rozwiązań terapeutycznych, rehabilitacyjnych, dydaktycznych, wychowawczych tej subdyscypliny pedagogicznej. Wymagania, jakie stawia pedagogika specjalna, wynikają z różnorodności i złożoności problemów, które dotyczą osób z różnorodnymi dysfunkcjami organizmu.

Tom rozpoczyna artykuł ks. M. Włosińskiego „Edukacja filozoficzna dla rozwoju człowieka”. Harmonizuje on z treścią kolejnych opracowań i stanowi niejako dla nich fundament. Autorzy kolejnych opracowań zauważają: zagrożenia, proces kształcenia i wychowania. Istotne są osobowe i społeczne wyznaczniki współczesnego wychowania, co zostało zauważone w opracowaniach poszczególnych autorów:

„Licealiści o otyłości” (T. Sołtysiak, K. Dembska); „Świetlice środowiskowe dla młodzieży zagrożonej na Kujawach i ziemi dobrzyńskiej” (I. Pyrzyk); „Identyfikacja ucznia ze szkołą jako kryterium idei podmiotowości” (R. Brzezińska); „Toksyczność współczesnej szkoły — w poszukiwaniu sposobów przeciwdziałania agresji, przemocy i mobbingu rówieśniczego” (J.B. Borowiak); „Przedwczesna inicjacja seksualna jedną z przyczyn zawierania małżeństw młodocianych” (U. Kempińska); „System opieki nad sierotami społecznymi w Polsce wyzwaniem XXI wieku” (D. Czerwonka).

 Tom zamyka materiał przygotowany przez B. Ziółkowską „Bibliografia zawartości publikacji Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku (2010)”, będący kontynuacją bibliografii od roku 1997.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXI, seria B: Nauki Ekonomiczne, z. 4: „Wybrane problemy ekonomii”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Tematyka tomu, mimo że jest bardzo różnorodna, mieści się w obszarze zainteresowań badawczych kierunku ekonomia. Poruszone zostały w nim kwestie makroekonomiczne, dotyczące opieki socjalnej państwa na przykładzie rozwiązań strukturalnych Bułgarii (O. Stoichkova „Podstawowe uwarunkowania procesów społecznych w Bułgarii”). Trzy artykuły prezentują bardzo specjalistyczną ocenę narzędzi stosowanych w analizie ekonomicznej przedsiębiorstwa: A. Żwirbla „Analiza wrażliwości jako podstawowe narzędzie stosowane w planowaniu zysku”, R. Damasiewicz „Wybrane aspekty oceny kondycji finansowej firmy”, P. Skruszewicz „Przykład analizy przyczynowej i syntetycznej wyniku finansowego z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego Excel”. Bardzo interesujące zagadnienia ze sfery bankowości nowych państw Unii Europejskiej zawiera artykuł
M. Stefańskiego pt. „Sytuacja ekonomiczna sektorów bankowych nowych państw członkowskich Unii Europejskiej”. Opracowanie z pogranicza ekonomii i ekologii to artykuł M. Palińskiej rozważający problematykę istoty i mierników rozwoju zrównoważonego „Rozwój zrównoważony — teoria a praktyka”.
Dwa ostatnie artykuły odnoszą się do problematyki samorządu terytorialnego: A. Potoczek przybliża możliwości zarządzania rozwojem jednostki terytorialnej poprzez innowacje wskazujące na rolę urzędu (każdego szczebla) w tym procesie „Innowacyjne podejście administracji publicznej do problematyki zarządzania rozwojem jednostki terytorialnej”,
H. Stępień „Działalność gospodarcza w samorządzie terytorialnym” — artykuł z pogranicza ekonomii i administracji odnosi się do możliwości realizowania działalności gospodarczej na wszystkich szczeblach samorządu terytorialnego.
Tom zamyka materiał przygotowany przez B. Ziółkowską „Bibliografia zawartości publikacji Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku (2007–2010)”, będący kontynuacją bibliografii z lat wcześniejszych, tj. 1997–2006.

Skip to content