Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXX, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 9: „Osobowe i społeczne wyznaczniki współczesnego wychowania”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Celem kolejnego tomu Zeszytów Naukowych Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej we Włocławku jest podkreślenie roli nauki i działań pedagogicznych w kontekście osobowych i społecznych wyznaczników współczesnego wychowania. Proces wychowania jest niezwykle złożony, uwarunkowany wieloma czynnikami i realizowany w kontekście zróżnicowanych środowisk wychowawczych. Do kluczowych należą: rodzina, szkoła i Kościół. Czym są te środowiska dzisiaj, jak funkcjonują i jakim przemianom podlegają? Toczy się dyskusja nad powyższymi zagadnieniami.
Diagnoza aktualnych procesów w sferze wychowawczej oraz refleksja nad możliwościami i warunkami zwiększenia udziału w kształtowaniu tożsamości młodego człowieka przewija się w opublikowanych opracowaniach. Nawiązują one bowiem do podstawowych wartości jako celów współczesnego wychowania. Pedagogika zawsze realizowała owe zamiary, co widać w przykładach z literatury (artykuł S. Kunikowskiego pt. „Florian Znaniecki rodem z Kujaw — wybitny socjolog i pedagog”). Strzeżenie i realizowanie wartości wprowadza ład w to, co nazywa się ludzkim światem, utwierdza porządek w człowieku, który ją spełnia (Z. Wiatrowski „Tradycje i współczesne uwarunkowania wychowania”). Istotny pozostaje wpływ w rodzinie na duchowy i społeczny rozwój dziecka (ks. M. Włosiński „Wpływ wychowania w rodzinie na duchowy i społeczny rozwój dziecka”), także istotne jest wychowawcze środowisko naturalne i lokalne w procesie kształtowania postaw dzieci i młodzieży (artykuł J. Borowiak). Na uwagę zasługuje zbiorcze (M. Kowalczyk-Przybytek, L. Tkaczyk, W. Ziółkowski) ukazanie doświadczeń i perspektyw zadań wychowawczych w kontekście kształcenia nauczycieli i ich doskonalenia zawodowego. Temat tomu spełnia się także w kolejnych opracowaniach: I. Pyrzyka, „Wychowanie i opieka jako istotne czynniki rozwoju człowieka”; A. Aftańskiego „Wybrane dylematy wychowania szkolnego w świecie kryzysu wartości”. Uzupełnienie tematyki tomu stanowią artykuły: K. Marszałek „Drogowskazy wychowawcze studentów pedagogiki”; T. Borowiaka „Poziom samooceny uczniów ze specyficznymi problemami w uczeniu się o typie dysleksji a oddziaływania wychowawcze nauczyciela i rodzica”; A. Wróbla „Działalność naukowo-dydaktyczna oraz twórczość literacka profesora Jerzego Pietrkiewicza jako walory godnej postawy gorącego patrioty i Europejczyka silnie zakorzenionego w polskości zarazem”.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXIX, seria D: Nauki Administracyjno-Prawne, z. 6: „Samorząd powiatowy w Polsce. Doświadczenia i przyszłość”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Od dziesięciu lat powiaty w Polsce realizują zadania określone w ustawie o samorządzie powiatowym w odmiennych niż w PRL warunkach społecznych, politycznych i ekonomicznych. Stało się tak wskutek transformacji systemowej, tj. zmiany ustroju politycznego i gospodarczego. W tym czasie Polska stała się członkiem Unii Europejskiej.
W kraju trwa dyskusja nad kierunkami rozwoju jednostek samorządu lokalnego, które swoje szanse mogą lepiej wykorzystać przy dużym wsparciu funduszy publicznych, w tym Unii Europejskiej. WSHE we Włocławku wzięła w niej udział organizując w czerwcu 2009 r. konferencję naukową pt. „Kierunki rozwoju samorządu powiatowego z perspektywy dziesięcioletniego doświadczenia”. Jej uczestnicy wskazywali na problemy polityczne, społeczne i ekonomiczne związane z działalnością powiatów.
Tematyka książki jest poświęcona omówieniu i interpretacji doświadczeń odnoszących się do funkcjonowania powiatów w okresie od 1990 r. Książka ma szansę w pewnym stopniu pogłębić, uporządkować i upowszechnić wiedzę o pierwszych rezultatach reaktywacji samorządów powiatowych. Rozległa i złożona problematyka będąca przedmiotem publikacji obejmuje trzynaście artykułów omawiających kolejno: „Kształtowanie się koncepcji powiatu” (P. Niemczuk); „Decentralizacja administracji publicznej na przykładzie powiatu” (K. Chochowski); „Źródła dochodów powiatu a źródła dochodów miasta na prawach powiatu” (A. Borodo); „Znaczenie samodzielności wydatkowej samorządu terytorialnego na przykładzie finansowania inwestycji przez powiaty w Polsce” (P. Galiński); „Zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony środowiska — dotychczasowe doświadczenia a potrzeba zmian” (Z. Bukowski); „Formy pomocy publicznej stosowane przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie spraw podatkowych” (M. Cilak); „Pozycja i źródła finansowania zadań powiatowych służb, inspekcji i straży” (K. Czarnecki); „Działalność powiatowych inspekcji na przykładzie powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego” (J. Smarż); „Pierwsze doświadczenia urzędów powiatowych województwa warmińsko-mazurskiego w zakresie e-usług” (H. Gawroński, I. Seredocha); „Pomoc społeczna jako zadanie powiatu” (A. Strzelecki); „Leasing szansą na inwestycje w samorządach powiatowych” (M. Stefański); „O samorządowej prasie powiatowej w ziemi dobrzyńskiej i na Kujawach wschodnich w latach 1999-2009” (A. Wróbel); „Budżety powiatów województwa kujawsko-pomorskiego w latach 1999-2008” (T. Dobek).

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXVIII, seria F: Nauki o Zdrowiu, z. 1: „Pielęgniarstwo wobec współczesnych wyzwań zdrowia publicznego”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Pierwszy tom „Zeszytów Naukowych WSHE” z serii Nauki o Zdrowiu został przygotowany przez zespół pracowników naukowo-dydaktycznych kierunków pielęgniarstwo i pedagogika.
Prezentowane artykuły dotyczą zadań pielęgniarek lub zespołów pielęgniarskich sprawujących opiekę nad chorymi w różnych stadiach chorób, jednak istotną część stanowią te prace, które dotyczą zapobiegania różnym problemom medycznym wymagających w późniejszym okresie leczenia stacjonarnego.
Grupa 11 prac naukowych jest wielowątkowym zbiorem o wartości naukowej i dydaktycznej. Problematyka dotyczy zagadnień, takich jak: oczekiwania wobec pielęgniarek, edukacja zdrowotna pacjentów, problemy dzieci i młodzieży związane np. z otyłością, astmą, chorobami nowotworowymi, z zażywaniem i uzależnieniem od środków psychoaktywnych; kolejno autorzy poruszają problemy chorych na cukrzycę, chorobę żylaków kończyn dolnych u dorosłych.
Przedstawiono także sprawy osób „pomyślnie” starzejących się czy też rozważania etyczno-filozoficzne o wychowaniu z nauczania papieża Jana Pawła II.
Całość tomu stanowi duży zasób wiedzy będącej podsumowaniem dotychczasowych osiągnięć z dodaniem wyników własnych badań (w przeprowadzeniu niektórych badań czynnie uczestniczyli studenci kierunku pielęgniarstwo) nad wymienionym poniżej tematami:
„Społeczne oczekiwania wobec pielęgniarki” (W. Stefańska, K. Grabska); „Edukacja zdrowotna pacjenta w przebiegu cukrzycy” (B. Haor, K. Kurowska, M. Frank); „Zadania pielęgniarki szkolnej w opiece nad otyłym uczniem” (D. Kochman); „Uzależnienia od środków psychoaktywnych wśród młodzieży” (D. Kochman, W. Stefańska); „Zdrowotne konsekwencje i czynniki sprzyjające otyłości wieku rozwojowego — badania własne” (D. Kochman, H. Karaś); „Zarys biomedycznych, psychologicznych i społecznych problemów dzieci chorych onkologicznie” (M. Posłuszna-Owcarz); „Dziecko z astmą w szkole” (M. Paczkowska); „Żylaki kończyn dolnych chorobą społeczną współczesnego społeczeństwa” (L. Rezmerska, M. Głowacka, J. Siwek); „Rola Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków w aspekcie wsparcia chorych na cukrzycę i ich rodzin” (L. Rezmerska, D. Rość); „Pomyślne starzenie w działaniach słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku” (B. Haor, I. Motylewska, M. Głowacka); „Etyczne inspiracje wychowawcze w nauczaniu Jana Pawła II” (ks. M. Włosiński).

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXVII, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 8: „Nauki i działania pedagogiczne w kontekście regionalnym”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Celem kolejnego tomu „Zeszytów Naukowych WSHE” jest podkreślenie znaczenia nauki i działań pedagogicznych w kontekście regionalnym. Diagnoza aktualnych procesów w sferze szeroko rozumianej kultury oraz refleksja nad możliwościami i warunkami zwiększenia udziału regionu w kształtowaniu tożsamości pedagogicznej i kulturowej ojczyzny przewija się w poszczególnych opracowaniach autorów. Zadaniem niniejszego tomu jest wyprowadzenie genezy działań pedagogicznych w kontekście regionalnym dla współczesnych prądów i kierunków odzwierciedlonych w aktualnych teoriach i praktyce pedagogicznej. Autorzy opracowań zauważają: zagrożenia i ikonosferę pedagogicznych przekonań rejonu; antropologię społeczną wobec wyzwań; proces kształcenia i wychowania ucznia w szkole na tle reformy systemu edukacji oraz zadania nauczyciela i wychowawcy wobec zjawiska patologii.
Tom rozpoczyna się artykułem prof. zw. dr hab. Zygmunta Wiatrowskiego „Regionalne akcenty w badaniach pedagogicznych”; „Włocławskie przesłanie Jana Pawła II do polskiej szkoły” (M. Włosiński); „Pedagogiczna działalność towarzystw naukowych i edukacyjnych w środowisku Włocławka” (S. Kunikowski); „Dziedzictwo kulturowe w regionie kujawskim i dobrzyńskim” (A. Wróbel); „Województwo regionem wiedzy i innowacji — perspektywa społeczna i organizacyjna” (A. Potoczek); „Człowiek stary w regionalnej relacji badawczej o wymowie edukacyjnej” (I. Mandrzejewska-Smól); „Czy w programach ZHP występuje edukacja regionalna?” (K. Marszałek); „Wojewódzka placówka doskonalenia nauczycieli wobec wyzwań współczesnej szkoły w regionie” (D. Michalak, W. Ziółkowski); „O skutecznym rad sposobie…” czyli o projekcie powstania Kujawsko-Pomorskiej Akademii Doradztwa Metodycznego” (M. Kowalczyk-Przybytek, L. Tkaczyk); „Edukacja regionalna jako płaszczyzna realizacji zadań pedagogiki wczesnoszkolnej” (K. Kaszlińska); „Ontyczny i epistemiczny aspekt pedagogiki opiekuńczej” (I.J. Pyrzyk); „Rozwój sportowy jako element rozwoju społecznego młodego człowieka w aspekcie regionalnym i europejskim” (M. Kochanowski).
W dziale recenzje i mówienia zamieszczono cztery materiały, w tym dwa poświęcone publikacjom WSHE.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXVI, seria A: Nauki Humanistyczne i Społeczne, z. 6: „Komunikowanie — wartości — dialog w społeczeństwie obywatelskim”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Punktem wyjścia opublikowanego tomu jest prezentacja aktualnych przedsięwzięć naukowo-badawczych pracowników prowadzących zajęcia na kierunku socjologia oraz współpracowników spoza uczelni podejmujących podobny obszar badawczy. Zamiar ten implikował różnorodność tematyczną i metodologiczną tomu. Ze względu na zakres przedmiotowy artykułów podzielono je na dwie części. Część pierwsza obejmuje problematykę „Wartości jako fundament społeczeństwa zaufania”. Część druga dotyczy obszaru tematycznego „Komunikowanie społeczne, badania rynkowe i reklama”.
Prezentowane materiały i badania mogą zainteresować czytelników szukających informacji o przemianach wartości współczesnego świata i nowych wyzwaniach w komunikowaniu społecznym.
Tematy artykułów:
„Miejsce wartości etycznych w koncepcji ekonomii Jana Pawła II” (ks. M. Włosiński); „Dialog międzykulturowy w społeczeństwie ryzyka” (M. Gałuszka); „Wartości europejskie w interpretacji elit politycznych i kulturowych” (A. Pawlak); „Współczesny wymiar idei społeczeństwa obywatelskiego” (W. Marciniak); „Retoryka i medycyna. Dyskurs o bioetyce” (W. Kwiatkowski); „Reklamy społeczne i nowe formy przekazów o treści społecznej — pożyteczne, ale czy skuteczne?” (M. Wieczorkowska); „Dziecko w reklamie — ozdobnik, wabik, konsument” (I. Desperak); „Komunikacja gospodarcza. Analiza na przykładzie przemysłu targowego” (M. Legiędź-Gałuszka); „Filozoficznoprawna ocena stanu wojennego a manipulacja świadomością społeczeństwa” (M. Szyszkowska).
W tomie zamieszczono także bibliografię zawartości publikacji Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku za lata 2004–2006, przygotowaną przez Barbarę Ziółkowską.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXV, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 7: „Wpływ różnych nurtów myślenia na stan współczesnej wiedzy pedagogicznej”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Współczesny nauczyciel to osoba nie tyle przekazująca wiedzę, co organizująca procesy kształcenia i wychowania, przy jednoczesnym dostosowywaniu się do standardów edukacyjnych oraz do najbliższego środowiska, w których występują uczestnicy tych procesów w rolach podmiotowych. Zadaniem nauczycieli jest też uczyć swoich wychowanków dostosowywania się do wciąż zmieniającego się świata bez zatracania humanitarnych wartości i ideałów, a przede wszystkim własnej godności, w pełnieniu odpowiedzialnych ról w rodzinie i w społeczeństwie.
Pedagogika jako teoretyczna podstawa edukacji, upowszechnia wartości, normy i wzorce wychowawcze, jednocześnie przygotowując ludzi do samodzielnego podejmowania ról społecznych i samodzielnego przezwyciężania problemów. Im większa jest złożoność struktur i procesów społecznych, kulturowych, gospodarczych itd., w obrębie których żyje jednostka, im większa ich dynamika, tym trudniej jednostce unikać zagrożeń i wykorzystywać szansę. Tym większa jest też potrzeba pedagogicznej refleksji i podpartej pedagogiczną refleksją — edukacji. Posługa pedagogiczna jest szczególną działalnością, której efekty są uzależnione od etyki zawodowej nauczyciela. To nauczycielowi dane jest być współtwórcą człowieka. Odpowiedzialność nauczyciela ma w zasadzie wymiar moralny, dlatego tematyka niniejszego tomu obejmuje wpływ różnych nurtów myślenia na stan współczesnej wiedzy pedagogicznej”. Artykuły wchodzą w skład kolejnych rozdziałów:
I.„System wartości wiedzy pedagogicznej”:
Pedagogika w konstelacji religijnej (Z. Wiatrowski), Pedagogiczne inspiracje w nauczaniu Jana Pawła II (M. Włosiński), Wyznaczniki rozwoju wiedzy pedagogicznej w Polsce (S. Kunikowski), Wpływ filozofii personalistycznej na współczesną pedagogikę opiekuńczą (I. Pyrzyk), Różnice w podejściu do celów wychowania w skautingu i harcerstwie na początku XX wieku (K. Marszałek).
II. „W obliczu edukacji jutra”:
Wychowanie przez pracę a etos pracy w społeczeństwie wiedzy (A. Aftański), Przygotowanie społeczeństw do zrównoważonego rozwoju wyzwaniem pedagogiki XXI wieku (L. Tkaczyk), Kilka refleksji na temat etosu pracy i zawodu nauczyciela i wychowawczy (M. Kowalczyk-Przybytek), Konstruowanie narzędzi do badania i analizy postaw obywatelskich we współczesnej perspektywie pedagogicznej (K. Kaszlińska), Warunki i poziom funkcjonowania niepublicznych szkół katolickich i świeckich w Polsce (R. Brzezińska), Sport a pedagogika. Charakterystyka sportu jako czynnika w procesie wychowawczym (M. Kochanowski).

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXIV, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 6: „Nowe tendencje w pedagogice”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Współczesny świat charakteryzuje się wysoką dynamiką zmian zachodzących w różnych sferach życia społecznego, na które w sposób istotny wpływają odkrycia wielu dziedzin nauki, w tym przede wszystkim w zakresie biologii molekularnej i kognitywistyki. Nie bez znaczenia jest też ciągle rosnąca rola nowoczesnych technologii w komunikacji międzyludzkiej. Dokonujący się tu postęp wzbudza zachwyt, ale i rodzi głęboki niepokój środowiska pedagogów, co wynika ze stopniowego rozkładu istniejącego porządku edukacyjnego. Efektem tego stanu rzeczy jest odczucie potrzeby zmian, co zmusza do poszukiwania nowych rozwiązań edukacyjnych zarówno na płaszczyźnie teoretycznej, jak i praktycznej. Pedagogika stając wobec trudnych problemów globalizacji niosących znaczne przeobrażenia kulturowe, jest z jednej strony na etapie rozszerzania obszarów swoich zainteresowań badawczych, z drugiej coraz częściej podejmuje wątki kognitywistyczne. Obraz tych zmian znajduje swoje odzwierciedlenie w tekstach niniejszego Zeszytu Naukowego WSHE. Autorzy prezentują szerokie spektrum problemów tkwiących w głównych nurtach przemian we współczesnej pedagogice”. [ze Wstępu B. Siemienieckiego].
Artykuły:
R. Schulz „Rozwój człowieka jako kategoria historyczno-kulturowa”, B. Siemieniecki „Konstruktywistyczno-kognitywistyczna teoria edukacji a nowe technologie”, W. Dawidek „Determinizm medialny jako czynnik przyspieszający zmiany społeczne”, B. Krajewska „Przedmiot i metodologia pedagogiki mediów. Zarys problematyki”, I. Górska „Świadomość i samoświadomość jako wartości konstytuujące człowieka — rozwój filozoficznej i psychologicznej refleksji o naturze świadomości”, T. Borowiak „’Wewnętrzne oczy’, czyli wokół zjawisk wyobraźni i twórczego myślenia”, J. Borowiak „Synektyka i techniki twórczego myślenia jako wyzwanie dla współczesnej szkoły”, I. Pyrzyk „System opiekuńczo-wychowawczy w teorii i praktyce pedagogicznej”, Ł.A. Minajewa , W. Sperański, L. Marszałek „Niepełnosprawność kobiet w kontekście teorii zadań rozwojowych Roberta Havighursta”, B. Moraczewska „Cornelia de Lange Syndrom (CdLS)”.
W tomie zamieszczono ponadto materiał przygotowany przez pracowników Biblioteki Głównej WSHE R. Sadowskiego i U. Sobczak „Zjawisko library anxiety (strach przed biblioteką) wśród studentów II i III roku Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku — raport z badania ankietowego przeprowadzonego w styczniu 2006 roku”.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXIII, seria E: Ochrona Środowiska, z. 5: „Gospodarka zasobami wody i antropopresyjne przemiany środowiska”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

W tomie zebrano znaczącą część dokonań naukowo-badawczych pracowników i współpracowników Wydziału Ochrony Środowiska WSHE zrealizowanych w latach 2005–2006. Główny nurt tematyczny zawarty w większości prac dotyczy szeroko rozumianego problemu gospodarowania zasobami wody. Trzy pierwsze prace przedstawiają wyniki badań stanu chemicznego i biologicznego wód powierzchniowych w regionie włocławskim, opisując jednocześnie zagrożenia dla tych środowisk oraz wskazując na możliwości ich ograniczenia poprzez podjęcie odpowiednich działań. (M. Mańkowski, M. Palińska, „Raport ze wstępnych badań jakości wybranych wód powierzchniowych powiatu włocławskiego i terenów przyległych”, B. Jakubowska, „Wpływ Jeziora Głuszyńskiego na redukcję zanieczyszczeń w wodach rzeki Zgłowiączki”, H. Bugajska, S. Biniak, „Analiza porównawcza czystości wód Zalewu Włocławskiego i dolnej Wisły”).
Kolejne trzy prace poświęcone są analizie wpływów różnych form antropogennego działania na zasoby wód (podziemnych, powierzchniowych) na zmiany w środowiskach przyrodniczych i kształtowanie warunków rolniczych i krajobrazowych. (Z. Babiński, E. Falkowska, „Kształtowanie się lejów depresyjnych w obrębie ujęć wód podziemnych na obszarze miasta Włocławka i ich wpływ na środowisko przyrodnicze”, J. Szablowski, „Wpływ małej retencji wodnej na warunki siedliskowe kształtujące produkcję rolniczą w regionie włocławskim na Kujawach”, T. Pawlikowski, A. Przystalski, „Walory przyrodnicze Skarpy Wiślanej w Dobrzyniu nad Wisłą”).
Dwa artykuły poświęcone są z kolei różnym aspektom gospodarki wodno-ściekowej: P. Gauden i wsp. „Analiza stopnia zużycia filtrów węglowych wykorzystywanych na stacjach uzdatniania wody”; K. Majtka, „Osady powierzchniowe w świetle wyników badań geochemicznych w latach 2000–2002”.
Pozostałe prace dotyczą różnych aspektów ochrony i kształtowania środowiska: K. Napieraj, M. Stańczak, „Pozwolenie zintegrowane jako instrument prawa ochrony środowiska w Polsce”; W. Górecki, „Świadomość ekologiczna społeczeństwa istotnym czynnikiem kształtowania środowiska”; A. Fischer, „Obciążenia podatkowe gospodarstwa leśnego a ochrona środowiska”.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXII, seria D: Nauki Administracyjno-Prawne, z. 5

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Prezentowane w tomie prace są odzwierciedleniem wielokierunkowości badań naukowych prowadzonych przez pracowników Wydziału Administracji. Poruszana w nich tematyka związana jest z szeroko pojętym wymiarem sprawiedliwości: Z. Bukowski „Krajowe odrębne sądownictwo w zakresie ochrony środowiska na wybranych przykładach”; A. Strzelecki „Bankowy tytuł egzekucyjny w dochodzeniu wierzytelności kredytowych w postępowaniu sądowym przez banki”; J. Karaźniewicz „Przestępczość gospodarcza i jej zwalczanie na tle przemian ustrojowych w Polsce”; R. Krajewski „Rzecznik Praw Dziecka w systemie organów ochrony prawnej”; J. Kamiński „Zasady organizacji i funkcjonowania adwokatury polskiej od XVIII do połowy XIX wieku”; B. Sprengel „Wybrane problemy udziału Policji Państwowej w postępowaniu karnym”. Druga grupa artykułów omawia problematykę działania samorządu terytorialnego i struktur administracyjnych: M. Milczarek-Grzanka „Samorząd terytorialny w Polsce i Europie — analiza porównawcza”; B. Rakoczy „Problematyka organów administracji publicznej w zakresie nieruchomości”; J. Gręźlikowski „Kościół w Polsce i diecezja włocławska po reformie struktur administracyjnych”; Z. Murawski „Praworządność w PRL. Niektóre praktyki Inspektoratu Kontrolno-Rewizyjnego (IKR). Relacje świadków”.
W końcowej części tomu zamieszczone zostało sprawozdanie z konferencji pt. „Aktualne problemy rozwoju gospodarczego gmin i powiatów”, która odbyła się 18 maja 2006 r. w Górznie, z licznym udziałem przedstawicieli samorządów.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXI, seria A: Nauki Humanistyczne i Społeczne, z. 5

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Przygotowany do druku przez Wydział Humanistyczny WSHE we Włocławku kolejny tom Zeszytów Naukowych ma charakter interdyscyplinarny. Prezentowane są w nim artykuły zarówno historyków jak i polonistów, a wszystkie one obracają się w szerokim kręgu nauk humanistycznych i społecznych. Ich autorami są głównie badacze młodego pokolenia.
W części historycznej zawarto następujące artykuły: P. Bokota „Pieczęcie i herby miast Kujaw brzeskich i ziemi dobrzyńskiej w średniowieczu – część 1: legenda pieczęci”; A. Zielińska-Nowicka „Pochodzenie terytorialne imigrantów przybywających do Torunia w pierwszej połowie XIX wieku”; A. Baronowska „Wybrane problemy z dziejów Gimnazjum i Liceum Ziemi Kujawskiej we Włocławku w XX wieku”; W. Marciniak „Stalinizacja włocławskiej oświaty”; A.R. Wankiewicz „Obchody 1 Maja i 22 Lipca w latach 1945–1956 w województwie pomorskim (bydgoskim)”; J. Dębiński „Szkice do dziejów Aleksandrowa Kujawskiego”.
W części filologicznej tomu: D. Kowalewska „Filozof w magicznym świecie. Wokół Diabła w swojej postaci Jana Bohomolca”; J. Wolańska „Tragizm zmierzchu sarmackiego świata w wybranych dramatach Juliusza Słowackiego (Złota Czaszka, Samuel Zborowski)”; M. Lisecka „Sylwetka artysty w poezji Jacka Karczmarskiego”; N.T. Yuce „Prorok miłości Maulana”; S.K. Arslantekin „O wołaniu o życie i śmierć”.
Publikację kończy dział: omówienia i recenzje, w którym scharakteryzowano niektóre publikacje, stanowiące pokłosie zorganizowanych przez Wydział Humanistyczny WSHE konferencji naukowych i seminariów młodzieżowych.

Skip to content