Księga Pamiątkowa wydana przez Wyższą Szkołę Humanistyczno-Ekonomiczną we Włocławku z okazji 60-lecia pracy nauczycielskiej i 40-lecia pracy naukowo-dydaktycznej Profesora Zygmunta Wiatrowskiego

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Księga Pamiątkowa poświęcona jest osobie, która wywierała w przeszłości i nadal wywiera istotny wpływ zarówno na życie naukowe i społeczne wielu środowisk w Polsce i poza jej granicami, jak i na instytucje, uczelnie wyższe oraz różnorakie organizacje społeczne, tak specjalistyczne, jak i o zasięgu regionalnym. Profesor Zygmunt Wiatrowski zajmuje obecnie istotne i ważne miejsce wśród czołowych przedstawicieli pedagogiki w Polsce, ale także poza jej granicami. Szczególne uznanie w świecie nauki zyskały zainteresowania Profesora problemami pedagogiki pracy. Aktywność naukowa, badawcza i dydaktyczna Profesora doprowadziła do imponującego dorobku wydawniczego i promotorskiego.

Profesor Zygmunt Wiatrowski od 40 lat związany jest ze szkolnictwem wyższym, a w szczególności z Wyższą Szkołą Pedagogiczną w Bydgoszczy, obecnie Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego. Począwszy od 2000 r. Profesor Z. Wiatrowski związany jest z Wyższą Szkołą Humanistyczno-Ekonomiczną we Włocławku, w której od 2009 r. jest dyrektorem Instytutu Pedagogiki. Jest cenionym autorytetem, wybitnym naukowcem i uznanym, szczególnie przez studentów, nauczycielem akademickim. Szczególnego charakteru naukowego i badawczego nabrały organizowane w Ciechocinku przez Profesora cykliczne konferencje ogólnopolskie z udziałem naukowców z zagranicy.

Ważne i szczególne miejsce w życiu Profesora Zygmunta Wiatrowskiego zajmuje działalność w szeroko rozumianej aktywności społecznej. Wśród wielu obszarów tej działalności należy wymienić m.in. członkostwo w Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, udział w Komisji UNESCO ds. Zawodowo-Technicznych UNEVOC i innych. Do chwili obecnej aktywnie działa we Włocławskim Towarzystwie Naukowym, pełniąc w nim funkcję członka zarządu. Wyjątkowego charakteru nabierają zainteresowania Profesora filatelistyką.

Podjęta przez Wyższą Szkołę Humanistyczno-Ekonomiczną we Włocławku inicjatywa wydania drukiem Księgi Pamiątkowej poświęconej Profesorowi Zygmuntowi Wiatrowskiemu jest swoistym podziękowaniem i hołdem składanym osobie, która 60 lat nieprzerwanie aktywnie uczestniczy w życiu społecznym, zawodowym, naukowym i badawczym.

Na publikację składają się: część autobiograficzna, wspomnienia i akcenty okolicznościowe przyjaciół, pisma i noty oficjalne ze strony władz różnego szczebla, wyróżnienia okolicznościowe, część ilustracyjna aktywności naukowo-dydaktycznej i filatelistycznej Jubilata.

Między fundamentalizmem a terroryzmem islamskim

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Publikacja stanowi próbę usystematyzowania dotychczasowej wiedzy na temat rysu historycznego i rozwoju ruchów fundamentalistycznych, szczególnie w aspekcie wpływu na zmieniające się warunki bezpieczeństwa regionalnego i światowego. Autor porusza kwestie dotyczące przeszłych i współczesnych form konfliktów na tle ideologicznym, jednocześnie porównując je. Zauważa, że choć zmienia się charakter i sposób toczonych walk, to ich istota pozostaje niezmienna. Dotyczy to szczególnie Bliskiego Wschodu jako rejonu kluczowego dla bezpieczeństwa świata. Fundamentalizm i terroryzm stanowią jedne z najważniejszych zjawisk, zagrożeń dla bezpieczeństwa narodów i państw, stąd podjęcie tego tematu staje się ważne i aktualne. Przystępnie przedstawione zagadnienia ujęto w trzech rozdziałach: Początki i rozwój myśli fundamentalistycznej w państwach muzułmańskich. Na drodze do terroryzmu; Terroryzm jako narzędzie walki w konflikcie izraelsko-palestyńskim; Terroryzm międzynarodowy — Al-Kaida oraz wojna z terroryzmem.

Administracja i zarządzanie. Perspektywa społeczna i organizacyjna, t. 1

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Publikacja odnosi się do ważnych zagadnień związanych z funkcjonowaniem współczesnej administracji. Wskazuje na różnorodne zadania oraz obszary jej aktywności w wymiarze prawno-organizacyjnym i społecznym. Prezentowane przez autorów podejście do omawianych zagadnień wskazuje na postrzeganie administracji jako systematycznie zmieniającego się systemu pod wpływem dynamicznego otoczenia. Autorzy wskazują na niezwykle ważną funkcję administracji jaką jest zarządzanie. Ze szczególną uwagą odnoszą się do społecznych aspektów funkcjonowania administracji.

Zakres tematyczny książki obejmuje w dużej części zagadnienia bardzo istotne z punktu widzenia zadań i funkcji administracji. Ważną cechą książki jest to, że autorzy nie koncentrują się na aspektach prawnych lecz przedstawiają administrację w ujęciu dynamicznym z perspektywy organizacyjnej oraz społecznej. W ten sposób wpisuje się w nurt opracowań poświęconych analizie uwarunkowań oraz kreowaniu kierunków rozwoju administracji publicznej jako ważnego czynnika kreowania rozwoju lokalnego i regionalnego.

Pedagogika religii w kontekście edukacyjnym

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Pedagogika religii jako dyscyplina naukowa ukształtowała się i rozwinęła na początku ubiegłego stulecia, prowadzone są badania teoretyczno-praktyczne, w tym z zakresu empirycznej i porównawczej pedagogiki religii. Najczęściej przez pedagogikę religii rozumie się dziś dyscyplinę naukową, usytuowaną na pograniczu pedagogiki i teologii, zajmującą się analizą potencjału edukacyjnego religii oraz teorią i praktyką wykorzystania go w różnych środowiskach wychowawczych; także jako kierunek myśli pedagogicznej podkreślający znaczenie religii dla całościowego wychowania człowieka. Pedagogika religii jest teorią procesu religijnego nauczania i wychowania, zorientowaną na praktykę życia chrześcijańskiego; wypracowuje podstawy i zasady edukacji religijnej człowieka żyjącego w konkretnych uwarunkowaniach cywilizacyjnych, kulturowych; bada edukacyjny potencjał różnych postaci religii i formułuje teorie kształcenia (nauczania i wychowania) religijnego oraz socjalizacji religijnej, dokonujących się we wspólnocie religijnej (Kościele), rodzinie, szkole i społeczeństwie.

Autorzy opracowań (z Polski i Słowacji) prezentowanej publikacji zasygnalizowali szerokie spektrum pedagogiki religii.

Gospodarka i finanse gmin w Polsce. Wybrane zagadnienia

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Książka składa się z artykułów przygotowanych przez 12 autorów, którzy podjęli się trudnego zadania — napisania opracowań pokazujących najważniejsze problemy związane z funkcjonowaniem jednostek samorządu terytorialnego. Prezentuje obowiązujące, czy też przyszłe regulacje prawne mające decydujący wpływ na sytuację finansową gmin. Praca stanowi próbę częściowego uzupełnienia luki w literaturze dotyczącej problemu, jak zawierając niezbędne wprowadzenia teoretyczne pokazać aktualne rozwiązania prawne z propozycjami ich zmian oraz danymi statystycznymi, wynikami badań własnych odnoszących się do jednostek samorządu terytorialnego. Badania zawarte w publikacji są cenne i stanowią kolejny głos w naukowej dyskusji w tym temacie.

Opublikowana praca może być adresowana do szerokiego kręgu odbiorców, których interesują zagadnienia związane z gospodarką i finansami gmin w Polsce. Może być wykorzystywana przez pracowników naukowo-dydaktycznych, studentów kierunków ekonomicznych i administracji oraz członków wspólnot gminnych i ich władz. Może stanowić także przyczynek do dalszych badań nad samorządem gminnym.

Moje życie — moje pasje

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

W publikacji zaprezentowano 15 prac studentek pedagogiki działających w Kole Naukowym Pedagogów „Persona” Wydziału Nauk Pedagogicznych WSHE, którego opiekunem jest dr Urszula Kempińska. Materiały ujęto w dwóch częściach: w pierwszej o charakterze naukowo-badawczym — artykuł dr Urszuli Kempińskiej, także recenzenta, dziekana Wydziału, dr. Ireneusza Pyrzyka, oraz dziewięć prac studentek — kilka z nich zostało opracowanych na podstawie badań zrealizowanych w miejscu pracy, kolejne są wynikami własnych przemyśleń na wybrany temat. W drugiej części przedstawiono artykuły mające wymiar refleksyjno-poradnikowy, w którym autorki napisały o swoim życiu, swoich pasjach. Powodem napisania wszystkich prac były osobiste pasje, zainteresowania, a napisanie artykułu było dla autorek debiutem. Sześć artykułów zostało wcześniej wygłoszonych na II Studenckiej Konferencji pt. „Moje życie — moje pasje” zorganizowanej przez Koło „Persona” w dniu 10 listopada 2010 r. Członkowie Koła prowadzą badania, uczestniczą w projektach naukowych, konferencjach oraz przyczyniają się do rozwoju życia naukowego uczelni, ale przede wszystkim uczą się.

Szkoła wyższa w środowisku regionalnym

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku została powołana w 1995 r. jako pierwsza niepubliczna uczelnia we Włocławku. W 2010 r. minęło 15 lat jej funkcjonowania. Z okazji jubileuszu przygotowano publikację monograficzną, w której zaprezentowano wielostronne starania i przedsięwzięcia zmierzające do powołania uczelni oraz upamiętniające jej piętnastoletnią działalność — jest także podsumowaniem dotychczasowych osiągnięć włocławskiej Alma Mater.
Materiały w publikacji są podzielone na trzy części.
W pierwszej, okolicznościowej opisano początki uczelni, rolę założyciela (Włocławskiego Towarzystwa Naukowego) w jej utworzeniu, znaczenie obu placówek w życiu naukowym miasta, także współczesność szkoły wyższej o dominującym nastawieniu regionalnym.
Część druga jubileuszowego opracowania ma charakter problemowy i sytuacyjny. Autorzy ukazali główne kierunki działalności dydaktyczno-naukowej — ich rozwój, aktualny stan i perspektywy. Opracowania problemowe akcentują nade wszystko osiągnięcia uczelni i jej wpływ na kształt życia środowiskowego i regionalnego.
Część kolejna, ilustracyjna prezentuje życie WSHE w okresie minionych 15 lat.

Pedagogia afirmacji człowieka jako osoby

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Tematyka publikacji zgodnie podkreśla, że aktualnie świat chce rozumieć to co stanowi pedagogika religii w ogólnym ujęciu jako „Pedagogia afirmacji człowieka jako osoby”. Składa się na nią 16 artykułów autorów z Polski, Słowacji i Włoch.
 Współczesny nauczyciel to osoba nie tyle przekazująca wiedzę, co organizująca procesy kształcenia i wychowania przy jednoczesnym dostosowywaniu się do standardów edukacyjnych. Zadaniem nauczycieli jest też uczyć swoich wychowanków dostosowywania się do wciąż zmieniającego się świata bez zatracania humanitarnych wartości i ideałów, a przede wszystkim własnej godności w pełnieniu odpowiedzialnych ról w rodzinie i w społeczeństwie. Wymaga się od nich szerokiej wiedzy i zdolności wychowawczych (Š. Sečka, L. Mirri, M. Włosiński, A. Akimjak i I. Pyrzyk). Proces dydaktyczno-wychowawczy jest dynamiczny i żywy. Nierozerwalnie występują w nim sytuacje wymagające wartościowania i wyborów związanych z samodzielnym podejmowaniem najtrafniejszych decyzji, zwłaszcza w okresie globalizacji i wychowania w rodzinie (Ą. Stanček, M. Vivoda). W modelowaniu edukacji konieczna jest świadomość, w imię jakiego świata jest kształcony człowiek, a także w jakim świecie i przeciw jakiemu światu (J. Bieľak , J. Jarab, A. Tyrol). Współczesność i nadchodząca przyszłość jawić się muszą jako szczególnie złożone i dynamiczne ze względu na postępującą, niekontrolowaną globalizację, gruntowne przeobrażenia na rynku pracy, zaostrzanie się nierówności społecznych i polaryzację majątkową, wyłanianie się nowej gospodarki opartej na wiedzy i społeczeństwa uczącego się, panowanie pluralistycznej i komercjalizowanej kultury masowej, eksplozję informacyjną (M. Stefański, M. Olech-Klonecka, M. Kowalczyk-Przybytek, L. Tkaczyk, W. Ziółkowski). Modelowe zainteresowanie wiedzy medycznej w służbie odpowiedzialności za zdrowie człowieka ukazuje inicjatywa badawczo-odkrywcza w tym zakresie (M. Kobielarz i Ch Klonecki-Olech). Treść poszczególnych opracowań prowadzi do odczytania na nowo zadań pedagogii afirmacji człowieka jako osoby. Publikacja przybliża tę istotną rolę i zadania oraz mocno podkreśla, że strzeżenie i realizowanie wartości wprowadza ład i utwierdza porządek wiedzy w człowieku, który ją spełnia: utwierdza także porządek w tej dziedzinie życia, w której dane wartości się konstytuują. Autorzy opracowań dają temu wyraz i potwierdzenie.

Nauki pedagogiczne w perspektywie społeczeństwa wiedzy i pracy

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Włocławskie Towarzystwo Naukowe wraz z Wyższą Szkołą Humanistyczno-Ekonomiczną opublikowało po dwa tomy książek pt. „Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej” (2005), „Pedagogika pracy i andragogika z myślą o dorastaniu, dorosłości i starości człowieka w XI wieku” (2007) będące, tak jak tegoroczna, plonem ogólnopolskich konferencji, które odbyły się w Ciechocinku. Ich głównym inicjatorem i organizatorem jest prof. zw. dr hab. Zygmunt Wiatrowski. Tegoroczna konferencja odbyła się z okazji 30-lecia WTN i 15-lecia WSHE, pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Urzędu Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W konferencji uczestniczyło ponad 70 osób, znakomitą większość stanowili profesorowie, m.in.: Z. Kwieciński, J. Sztumski, S. Kwiatkowski, T. Aleksander, F. Szlosek, T. Nowacki, R. Gerlach, S. Wenta.
Publikacja zawiera artykuły, które były prezentowane podczas czterech sesji plenarnych oraz w trzech sekcjach problemowych.
W tomie I zgromadzono opracowania w trzech częściach: „Społeczeństwo — różne wersje nazewnicze i formuły strukturalne”, „Wiedza i praca — kluczowe pojęcia współczesności”, „Kulturowe i cywilizacyjne aspekty społeczeństwa wiedzy i pracy”.
W tomie II — dwie części:
„Wiedza i praca — w codzienności współczesnego człowieka, obywatela i pracownika”, „Pedagogiczne i cywilizacyjne wyznaczniki w dążeniu do społeczeństwa wiedzy i pracy”.
Wydawcy przedstawili dorobek naukowy konferencji w postaci dwutomowej publikacji o charakterze problemowym z tendencją do ujęcia monograficznego.

Banki spółdzielcze w Polsce w warunkach kryzysu finansowego i gospodarczego

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Publikacja stanowi dorobek ogólnopolskiej konferencji naukowej pt. „Kryzys finansowy i gospodarczy — szansą czy zagrożeniem dla rozwoju banków spółdzielczych w Polsce” Autorzy opracowań podjęli próbę analizy współczesnych problemów bankowości spółdzielczej w Polsce, warunkujących jej rozwój w najbliższych latach.
Książka przeznaczona jest dla studentów kierunków ekonomicznych oraz praktyków zajmujących się zagadnieniami banków spółdzielczych, także prezesów zarządów banków spółdzielczych.
W publikacji zwarto następujące opracowania: A. Kosztowniak „Banki spółdzielcze na polskim rynku bankowym”, B. Kublik „Ekonomiczno-finansowe determinanty rozwoju banków spółdzielczych w okresie światowego kryzysu finansowego i spowolnienia gospodarczego w Polsce”, J. Łukasiak-Malicka, P. Malicki „Analiza pozycji konkurencyjnej banków spółdzielczych na tle wybranych instytucji sektora finansowego w Polsce”, M. Golec „Społeczne uwarunkowania działalności banków spółdzielczych”, A. Szyguła „Konstruktywne tworzenie wewnętrznych zasad oceny adekwatności kapitałowej banku spółdzielczego”, M. Stefański „Funkcjonowanie banków spółdzielczych w warunkach kryzysu finansowego i główne kierunki ich rozwoju w najbliższych latach”, J. Różyński „Bankowość spółdzielcza — stan i perspektywy w Polsce i na świecie”.

Skip to content