Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXII, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 10: „Kwestie społeczne w pedagogice specjalnej”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Kolejny tom Zeszytów z dziedziny nauki pedagogiczne poświęcony jest kwestiom społecznym w pedagogice specjalnej. Celem opublikowanego tomu jest podkreślenie, że w centrum programów badawczych pedagogiki specjalnej jest człowiek potrzebujący wsparcia i pomocy w przekraczaniu różnorakich barier blokujących jego wzrastanie i uczestnictwo w życiu wspólnoty społecznej. Troska o pełny rozwój jego człowieczeństwa stanowi treść wszelkich poszukiwań teoretycznych, metodologicznych oraz rozwiązań terapeutycznych, rehabilitacyjnych, dydaktycznych, wychowawczych tej subdyscypliny pedagogicznej. Wymagania, jakie stawia pedagogika specjalna, wynikają z różnorodności i złożoności problemów, które dotyczą osób z różnorodnymi dysfunkcjami organizmu.

Tom rozpoczyna artykuł ks. M. Włosińskiego „Edukacja filozoficzna dla rozwoju człowieka”. Harmonizuje on z treścią kolejnych opracowań i stanowi niejako dla nich fundament. Autorzy kolejnych opracowań zauważają: zagrożenia, proces kształcenia i wychowania. Istotne są osobowe i społeczne wyznaczniki współczesnego wychowania, co zostało zauważone w opracowaniach poszczególnych autorów:

„Licealiści o otyłości” (T. Sołtysiak, K. Dembska); „Świetlice środowiskowe dla młodzieży zagrożonej na Kujawach i ziemi dobrzyńskiej” (I. Pyrzyk); „Identyfikacja ucznia ze szkołą jako kryterium idei podmiotowości” (R. Brzezińska); „Toksyczność współczesnej szkoły — w poszukiwaniu sposobów przeciwdziałania agresji, przemocy i mobbingu rówieśniczego” (J.B. Borowiak); „Przedwczesna inicjacja seksualna jedną z przyczyn zawierania małżeństw młodocianych” (U. Kempińska); „System opieki nad sierotami społecznymi w Polsce wyzwaniem XXI wieku” (D. Czerwonka).

 Tom zamyka materiał przygotowany przez B. Ziółkowską „Bibliografia zawartości publikacji Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku (2010)”, będący kontynuacją bibliografii od roku 1997.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXI, seria B: Nauki Ekonomiczne, z. 4: „Wybrane problemy ekonomii”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Tematyka tomu, mimo że jest bardzo różnorodna, mieści się w obszarze zainteresowań badawczych kierunku ekonomia. Poruszone zostały w nim kwestie makroekonomiczne, dotyczące opieki socjalnej państwa na przykładzie rozwiązań strukturalnych Bułgarii (O. Stoichkova „Podstawowe uwarunkowania procesów społecznych w Bułgarii”). Trzy artykuły prezentują bardzo specjalistyczną ocenę narzędzi stosowanych w analizie ekonomicznej przedsiębiorstwa: A. Żwirbla „Analiza wrażliwości jako podstawowe narzędzie stosowane w planowaniu zysku”, R. Damasiewicz „Wybrane aspekty oceny kondycji finansowej firmy”, P. Skruszewicz „Przykład analizy przyczynowej i syntetycznej wyniku finansowego z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego Excel”. Bardzo interesujące zagadnienia ze sfery bankowości nowych państw Unii Europejskiej zawiera artykuł
M. Stefańskiego pt. „Sytuacja ekonomiczna sektorów bankowych nowych państw członkowskich Unii Europejskiej”. Opracowanie z pogranicza ekonomii i ekologii to artykuł M. Palińskiej rozważający problematykę istoty i mierników rozwoju zrównoważonego „Rozwój zrównoważony — teoria a praktyka”.
Dwa ostatnie artykuły odnoszą się do problematyki samorządu terytorialnego: A. Potoczek przybliża możliwości zarządzania rozwojem jednostki terytorialnej poprzez innowacje wskazujące na rolę urzędu (każdego szczebla) w tym procesie „Innowacyjne podejście administracji publicznej do problematyki zarządzania rozwojem jednostki terytorialnej”,
H. Stępień „Działalność gospodarcza w samorządzie terytorialnym” — artykuł z pogranicza ekonomii i administracji odnosi się do możliwości realizowania działalności gospodarczej na wszystkich szczeblach samorządu terytorialnego.
Tom zamyka materiał przygotowany przez B. Ziółkowską „Bibliografia zawartości publikacji Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku (2007–2010)”, będący kontynuacją bibliografii z lat wcześniejszych, tj. 1997–2006.

Debiuty Naukowe WSHE, t. III

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Tom zawiera 13 artykułów z zakresu historii — Właściciele Kamiennej na Kujawach (I. Walczak), Sprawa chłopska w Księstwie Warszawskim (R. Owcarz), Organizacja i działalność sił zbrojnych w powiecie włocławskim podczas powstania listopadowego 1830/1831 (M. Wojtkowski); nauk pedagogicznych — Zastosowanie techniki relaksacji do obniżania napięcia psychicznego u młodzieży szkolnej (R. Owcarz, M. Posłuszna-Owcarz), Terapia zajęciowa jako jedna z form rehabilitacji osób niepełnosprawnych na przykładzie warsztatu terapii zajęciowej działającego przy oddziale rejonowym Towarzystwa Przyjaciół Dzieci we Włocławku (B. Moraczewska), Społeczne organy kierowania szkołą (I. Zielińska); ekonomii — Handel zagraniczny Niemiec i Polski w procesie transformacji (J. Stańczyk), Bariery funkcjonowania małych przedsiębiorstw we Włocławku w okresie transformacji społeczno-gospodarczej (W. Skrzypek), Etyczno-moralne aspekty współczesnej reklamy (Z. Wróbel); filozofii — Polscy pozytywiści wobec problemu metafizyki (V. Kamińska), Filozofia jako sztuka myślenia (W. Słomski); literatury i sztuki — Odyseusz słowa, czyli o poszukiwaniu sensu (J.M. Dąbrowska), Noce modernistów — „Ćma nocna” Leona Kaufmanna i „Absynt” Zygmunta Andrychiewicza ze zbiorów Muzeum Mazowieckiego w Płocku (M. Smolińska-Byczuk).

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXX, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 9: „Osobowe i społeczne wyznaczniki współczesnego wychowania”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Celem kolejnego tomu Zeszytów Naukowych Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej we Włocławku jest podkreślenie roli nauki i działań pedagogicznych w kontekście osobowych i społecznych wyznaczników współczesnego wychowania. Proces wychowania jest niezwykle złożony, uwarunkowany wieloma czynnikami i realizowany w kontekście zróżnicowanych środowisk wychowawczych. Do kluczowych należą: rodzina, szkoła i Kościół. Czym są te środowiska dzisiaj, jak funkcjonują i jakim przemianom podlegają? Toczy się dyskusja nad powyższymi zagadnieniami.
Diagnoza aktualnych procesów w sferze wychowawczej oraz refleksja nad możliwościami i warunkami zwiększenia udziału w kształtowaniu tożsamości młodego człowieka przewija się w opublikowanych opracowaniach. Nawiązują one bowiem do podstawowych wartości jako celów współczesnego wychowania. Pedagogika zawsze realizowała owe zamiary, co widać w przykładach z literatury (artykuł S. Kunikowskiego pt. „Florian Znaniecki rodem z Kujaw — wybitny socjolog i pedagog”). Strzeżenie i realizowanie wartości wprowadza ład w to, co nazywa się ludzkim światem, utwierdza porządek w człowieku, który ją spełnia (Z. Wiatrowski „Tradycje i współczesne uwarunkowania wychowania”). Istotny pozostaje wpływ w rodzinie na duchowy i społeczny rozwój dziecka (ks. M. Włosiński „Wpływ wychowania w rodzinie na duchowy i społeczny rozwój dziecka”), także istotne jest wychowawcze środowisko naturalne i lokalne w procesie kształtowania postaw dzieci i młodzieży (artykuł J. Borowiak). Na uwagę zasługuje zbiorcze (M. Kowalczyk-Przybytek, L. Tkaczyk, W. Ziółkowski) ukazanie doświadczeń i perspektyw zadań wychowawczych w kontekście kształcenia nauczycieli i ich doskonalenia zawodowego. Temat tomu spełnia się także w kolejnych opracowaniach: I. Pyrzyka, „Wychowanie i opieka jako istotne czynniki rozwoju człowieka”; A. Aftańskiego „Wybrane dylematy wychowania szkolnego w świecie kryzysu wartości”. Uzupełnienie tematyki tomu stanowią artykuły: K. Marszałek „Drogowskazy wychowawcze studentów pedagogiki”; T. Borowiaka „Poziom samooceny uczniów ze specyficznymi problemami w uczeniu się o typie dysleksji a oddziaływania wychowawcze nauczyciela i rodzica”; A. Wróbla „Działalność naukowo-dydaktyczna oraz twórczość literacka profesora Jerzego Pietrkiewicza jako walory godnej postawy gorącego patrioty i Europejczyka silnie zakorzenionego w polskości zarazem”.

Pedagogiczna i katechetyczna formacja człowieka

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Niniejsza publikacja stanowi próbę odnalezienia prawdy o człowieku jutra, o jego wartości, pragnieniach, a przede wszystkim o jego miejscu w globalnym świecie, szczególnie o wpływie różnych nurtów myślenia na stan współczesnej wiedzy pedagogicznej i katechetycznej. Autor słusznie zauważa, że pedagogika jako teoretyczna podstawa edukacji, upowszechnia wartości, normy i wzorce wychowawcze, jednocześnie przygotowując ludzi do samodzielnego podejmowania ról społecznych i samodzielnego przezwyciężania problemów. Posługa pedagogiczna jest szczególną działalnością, której efekty są uzależnione od etyki zawodowej nauczyciela. To nauczycielowi dane jest być współtwórcą człowieka. Odpowiedzialność nauczyciela jest w zasadzie odpowiedzialnością moralną.
Katechizacja jest jedną z zasadniczych form głoszenia słowa Bożego, dlatego też na wszystkich chrześcijanach spoczywa ciężar odpowiedzialności za nią. Dzięki przemianom, jakie w Polsce nastąpiły, katecheza wróciła do sal szkolnych i znalazła swoje miejsce i odbicie w systemie wychowawczym.
Autor podkreśla, że współczesność i nadchodząca przyszłość jawić się muszą jako złożone i dynamiczne ze względu na postępującą globalizację, przeobrażenia na rynku pracy, zaostrzanie nierówności społecznych itp. Dlatego potrzeba harmonii na polu pedagogiczno-katechetycznej formacji człowieka.
 Autor przywołuje słowa nauczania Jana Pawła II i daje jego wykładnię w tym ważnym zakresie formacyjnym. Temu poświęca kolejne działy: „Etyczne i pedagogiczne wartości przesłania Jana Pawła II — papieża nadziei”, „Rola etycznej edukacji a humanizacja polskiej szkoły w nauczaniu Jana Pawła II”, „Pedagogiczna misja polskich uczelni w świetle przesłań Jana Pawła II”.
Zwartą klamrą zostały objęte istotne i fundamentalne opracowania dla wiedzy katechetycznej i pedagogicznej z zakresu Biblii i literatury: „Wpływ myśli biblijnej i filozoficznej na rozwój literatury i sztuki”, „Etyczny wymiar praw człowieka”, „Księga Syracha katechetyczno-pedagogicznym przesłaniem”, „Wartości etyczne w twórczości Juliusza Słowackiego”.
Trzeci dział ma charakter ściśle katechetyczno-pedagogiczny: „Katecheza szkolna dana i zadana”, „Katecheza kształcąca i wychowująca”, „Kształtowanie umiejętności przekazu orędzia zbawienia w procesie katechetyczno-pedagogicznym”, „Prawi w myśleniu i odważni w działaniu”.
Publikacja pragnie ukazać etyczny wymiar potrzebnej równości między informacją a formacją katechetyczną i pedagogiczną w wymiarach: poznawczym, wychowawczym i wtajemniczenia oraz ich wagę i znaczenie a także wartość katechetyczno-pedagogicznej posługi.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXIX, seria D: Nauki Administracyjno-Prawne, z. 6: „Samorząd powiatowy w Polsce. Doświadczenia i przyszłość”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Od dziesięciu lat powiaty w Polsce realizują zadania określone w ustawie o samorządzie powiatowym w odmiennych niż w PRL warunkach społecznych, politycznych i ekonomicznych. Stało się tak wskutek transformacji systemowej, tj. zmiany ustroju politycznego i gospodarczego. W tym czasie Polska stała się członkiem Unii Europejskiej.
W kraju trwa dyskusja nad kierunkami rozwoju jednostek samorządu lokalnego, które swoje szanse mogą lepiej wykorzystać przy dużym wsparciu funduszy publicznych, w tym Unii Europejskiej. WSHE we Włocławku wzięła w niej udział organizując w czerwcu 2009 r. konferencję naukową pt. „Kierunki rozwoju samorządu powiatowego z perspektywy dziesięcioletniego doświadczenia”. Jej uczestnicy wskazywali na problemy polityczne, społeczne i ekonomiczne związane z działalnością powiatów.
Tematyka książki jest poświęcona omówieniu i interpretacji doświadczeń odnoszących się do funkcjonowania powiatów w okresie od 1990 r. Książka ma szansę w pewnym stopniu pogłębić, uporządkować i upowszechnić wiedzę o pierwszych rezultatach reaktywacji samorządów powiatowych. Rozległa i złożona problematyka będąca przedmiotem publikacji obejmuje trzynaście artykułów omawiających kolejno: „Kształtowanie się koncepcji powiatu” (P. Niemczuk); „Decentralizacja administracji publicznej na przykładzie powiatu” (K. Chochowski); „Źródła dochodów powiatu a źródła dochodów miasta na prawach powiatu” (A. Borodo); „Znaczenie samodzielności wydatkowej samorządu terytorialnego na przykładzie finansowania inwestycji przez powiaty w Polsce” (P. Galiński); „Zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony środowiska — dotychczasowe doświadczenia a potrzeba zmian” (Z. Bukowski); „Formy pomocy publicznej stosowane przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie spraw podatkowych” (M. Cilak); „Pozycja i źródła finansowania zadań powiatowych służb, inspekcji i straży” (K. Czarnecki); „Działalność powiatowych inspekcji na przykładzie powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego” (J. Smarż); „Pierwsze doświadczenia urzędów powiatowych województwa warmińsko-mazurskiego w zakresie e-usług” (H. Gawroński, I. Seredocha); „Pomoc społeczna jako zadanie powiatu” (A. Strzelecki); „Leasing szansą na inwestycje w samorządach powiatowych” (M. Stefański); „O samorządowej prasie powiatowej w ziemi dobrzyńskiej i na Kujawach wschodnich w latach 1999-2009” (A. Wróbel); „Budżety powiatów województwa kujawsko-pomorskiego w latach 1999-2008” (T. Dobek).

Debiuty Naukowe WSHE, t. II

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

W grudniu minionego roku ukazał się drugi tom tej serii, obejmujący 15 artykułów, podzielonych tematycznie na następujące działy: filozofię (O filozoficznym maksymaliźmie romantyków, V. Kamińska), pedagogikę i historię wychowania (Edukacja na temat Praw Człowieka, K. Och, Telewizja w życiu dziecka, B. Krajewska, Rys historyczny opieki społecznej na ziemiach polskich do 1918 roku, A. Mielczarek, Dialog jako idea przewodnia w wychowaniu, B. Sobierajska, Dziecko zagrożone niedostosowaniem społecznym w rodzinie, szkole i środowisku rówieśniczym, B. Moraczewska, Główne tendencje pedagogiczne przełomu XIX i XX wieku na łamach czasopisma pedagogicznego Rodzina i Szkoła, A. Pawłowska), historię (Z dziejów ruchu teatralnego we Włocławku do 1939 roku, I. Kanarek, Podłoże społeczno-ekonomiczne strajków 1905 roku we Włocławku, W. Wróblewski, Wieś Kujaw wschodnich w okresie rewolucji 1905–1907 roku, M. Wojtkowski, Relacje państwo — Kościół Katolicki w PRL, K. Grzesiak), prawo (Prawne aspekty kary śmierci, R. Krajewski) i ekonomię (Etapy rozwoju pieniądza na ziemiach polskich, M. Sławiński, Przyczynek do teorii metod deterministycznych analizy ekonomicznej, A. Żwirbla, Proces zmian strukturalnych w okresie transformacji ustrojowej w okresie małych przedsiębiorstw na terenie Włocławka, W. Skrzypek).
Ogółem drugi tom Debiutów Naukowych WSHE liczy 212 stron, a korzystanie z tego wydania ułatwi czytelnikowi przejrzysta pagina, zawierająca wszystkie merytoryczne dane, dotyczące tej publikacji.

Absolwenci pedagogiki o swoich studiach i losach profesjonalnych

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Rok 2015 jest dla WSHE rokiem jubileuszu 20-lecia. Niniejsza publikacja jest jednym z akcentów obchodów jubileuszowych. W opracowaniu prezentowane i analizowane są wyniki badań zainicjowanych i przeprowadzonych głównie przez prof. Zygmunta Wiatrowskiego, który przejął też odpowiedzialność naukową za wymiar teoretyczny publikacji. Na Wydziale Nauk Pedagogicznych przeprowadzono specjalne badania naukowe, włączając do nich także studentów kierunku pedagogika w ramach prac magisterskich.

Stosownie do zaleceń ustawowych z 2011 r., dotyczących szkolnictwa wyższego, szkoły wyższe w Polsce zostały zobowiązane do systematycznego analizowania i okresowego określania oraz oceniania efektów kształcenia, a w szczególności wyróżnionych w Europejskich i Krajowych Ramach Kwalifikacji podstawowych deskryptorów, tj. wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (oraz profesjonalnych), oddających istotę owych Ram.

Przeprowadzone przez prof. Z. Wiatrowskiego, wraz z mgr. Adamem Gawrońskim, badania koncentrują się na zbadaniu losów absolwentów w kontekście nabytych przez nich kwalifikacji pedagogicznych. Walorów naukowych, także dydaktycznych dostarczają opracowane przez Z. Wiatrowskiego trzy pierwsze rozdziały publikacji o wymowie teoretycznej: Nauki pedagogiczne w Polsce — dawniej-dziś-jutro; Obszar szkolnictwa wyższego i związane z nim problemy; Aktualne spojrzenie i sposób traktowania edukacji pedagogicznej w szkole niepublicznej — ze szczególnym uwzględnieniem WSHE we Włocławku. Autor w sposób syntetyczny i niezmiernie klarowny przedstawił najważniejsze problemy związane z pedagogiką, naukami pedagogicznymi, specjalnościami studyjnymi, a także zawodowymi. Dużo miejsca poświęcił problemowi, który aktualnie nurtuje całe środowisko szkolnictwa wyższego, a mianowicie organizacja i funkcjonowanie szkół wyższych w kontekście Europejskich i Krajowych Ram Kwalifikacji. Niezmiernie istotnego wymiaru nabierają w tym kontekście problemy jakości i efektów kształcenia, a także sposobów ich weryfikacji.

Interesujący materiał faktograficzny przynosi zawartość rozdziału trzeciego, stanowiącego w pewnym sensie zarys monografii obejmującej organizację i kształcenie na kierunku pedagogika, i nie tylko, w całym okresie 20-lecia WSHE.

Zagadnienia badawcze zaprezentowano i omówiono w rozdziałach: Założenia metodologiczne przeprowadzonych badań empirycznych oraz charakterystyka terenu badań i osób badanych;  Absolwenci pedagogiki o swoich studiach i wynikach w kontekście aktualnych potrzeb społeczno-gospodarczych; Absolwenci pedagogiki WSHE o swoich losach profesjonalnych.

Wnioski wynikające z badań przeprowadzonych na grupie ponad 200 absolwentów, którzy ukończyli studia na kierunku pedagogika w latach 2006–2013, są wyjątkowo cenne i trafne — potwierdzają zarówno mocne, jak i słabe strony, dotyczące funkcjonowania uczelni, oceny nauczycieli akademickich oraz nabytych w trakcie studiów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Debiuty Naukowe WSHE, t. I

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Seria wydawnicza, której głównym celem jest publikacja najciekawszych i najlepszych prac studentów, absolwentów WSHE oraz uczestników seminariów doktoranckich WSHE.
Zapoczątkowanie tej serii wydawniczej stwarza możliwości zaprezentowania studentom swoich umiejętności badawczych. Być może będzie zachętą dla nowych młodych twórców.
I tom zawiera 10 artykułów, które można podzielić wg zagadnień: historycznych, monograficznych, społecznych. Autorami są doktoranci seminarium prowadzonego przez rektora uczelni — prof. dr hab. Mirosława Krajewskiego.

Świat wartości

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Ks. prof. dr hab. Marian Włosiński, znany w środowisku oświatowym humanista. etyk, pedagog opublikował w wydawnictwie uczelnianym zbiór dziesięciu wykładów otwartych, które wygłosił w WSHE w okresie od listopada 2007 r. do kwietnia 2009 r. Tytuł publikacji brzmi „Świat wartości”, bowiem wartościom poświęcony był każdy z wykładów.
Papież Jan Paweł II zachęcał podczas spotkania z przedstawicielami świata nauki i kultury w Rydze w 1993 r. do dawania świadectwa, aby przede wszystkim wychowywać człowieka do najwyższych wartości.
Zależnie od dyscypliny naukowej wartości ukazywane są z różnej perspektywy i odmiennie próbuje się je definiować. Rozeznanie w wielości ujęć nabiera istotnego znaczenia ze względu na nadrzędny cel wychowania — wychowanie do wyboru wartości, wspomaganie wychowanków w urzeczywistnianiu własnej i właściwej hierarchii wartości, jako drogi prowadzącej do integralnego rozwoju, do pełni człowieczeństwa. Dla Jana Pawła II nadrzędną wartością był człowiek w jego społeczeństwie. To właśnie człowiek posiada swą godność, która jest wartością najwyższą. Jan Paweł II podkreślał także fakt, iż „wartości są podstawą, która nie tylko decyduje o życiu, ale także określa linie postępowania i strategie, które budują życie w społeczeństwie. Nie można oddzielać od siebie wartości osobistych i wartości społecznych”.
Przypomnieć należy znamienny apel, który papież skierował do młodzieży w słowach: „musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali”. Wymaganie od siebie jest właśnie samowychowaniem i wyborem wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, które pomagają człowiekowi bardziej „być”.
Przygotowana publikacja zawierająca zbiór wykładów otwartych przybliża istotę nauki z zakresu etyki wychowawczej oraz obecnie przeżywanych problemów. Etyka wychowawcza wzywa, by iść drogą trwałych wartości. Taką prawdę przypominają i ukazują materiały niniejszego opracowania:
Odkrycia w Qumran i wpływ Biblii na człowieka; Kształcenie i wychowanie człowieka w ujęciu Jana Pawła II; Etyczne wartości życia w prawdzie w przesłaniu Jana Pawła II; Pedagogiczne odkrywanie prawdy w ujęciu Jana Pawła II, Godność człowieka i narodu u podstaw współczesnego patriotyzmu polskiego; Etos współczesnej historii Polski w kontekście pontyfikatu Jana Pawła II; Europejski etyczny wymiar Jasnej Góry; Satanizm we współczesnym świecie; Zjawisko agresji etycznym problemem; Kultura bez narkotyków.

Skip to content