W 2021 r. ukazał się L tom Zeszytów Naukowych KSW Współczesne problemy polskiej i europejskiej pedagogiki pod redakcją naukową dr Urszuli Kempińskiej i dr Ireneusza Pyrzyka, prof. KSW. Artykuły zaprezentowane w tomie zostały podzielone na dwie części. W części I, zatytułowanej Współczesne problemy polskiej pedagogiki znajduje się siedem artykułów. Treść ich obejmuje różne obszary zainteresowań Autorów od problematyki związanej ze zdarzeniami losowymi, kulturą pedagogiczną w procesie wychowania, poprzez rozważania na temat systemu opieki nad dzieckiem, „sztuką” starzenia się, do wsparcia osób z niepełnosprawnościami, w tym z problemami logopedycznymi. Część II: Współczesne problemy pedagogiki europejskiej obejmuje 6 artykułów. Zakres tematyczny jest mniej zróżnicowany niż w I części, dotyczy problematyki przemocy seksualnej we Francji oraz zagadnień związanych z dydaktyką (przygotowanie nauczycieli, wykorzystanie najnowszych technologii w procesie kształcenia, system kształcenia w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej). Artykuły z zakresu dydaktyki zostały opracowane w języku ukraińskim. Prezentowane teksty ukazują nie tylko (szeroki) wymiar współczesnej pedagogiki, ale i jej kondycję.
Archiwa: Wydawnictwa
Nowoczesne spojrzenie na opiekę, leczenie i rewitalizację osób w podeszłym wieku
Ukazała się publikacja poświęcona konferencji zaplanowanej na 14 maja 2020 roku pt.: „Nowoczesne spojrzenie na opiekę, leczenie i rewitalizację osób w wieku podeszłym”, która niestety z powodu sytuacji epidemiologicznej została odwołana. Publikacja w pewnej części odzwierciedla ramowy program konferencji. Przeznaczona została dla szerokiego grona odbiorców uprawiających zawody medyczne oraz wchodzące w skład zespołów interdyscyplinarnych.
Publikacja została podzielona na dwie części. Pierwszą rozpoczyna praca dotycząca nanomedycyny, która jest spojrzeniem przyszłościowym w medycynie. Druga omawia proces starzenia się organizmu człowieka uwzględniając możliwości opóźniania tego procesu. Kolejna opisuje problem opieki rodzinnej nad osobami starszymi. Dalsze rozważania dotyczącą rehabilitacji chorych po udarze mózgu, a także opisują problemy godnego starzenia się człowieka. Omówiono także specyfikę żywienie seniorów oraz podkreślono wartość terapii zajęciowej.
Druga część zawiera prace empiryczne. Pierwsza dotyczy skutków przebytego zapalenia płuc u seniorów nie objętych profilaktyką pneumokokową. W kolejnych artykułach przedstawiono deficyt wiedzy opiekunów nieformalnych na temat zespołów otępiennych. Przeanalizowano także wieloaspektowość problemów występujących u seniorów przebywających w domach pomocy społecznej.
Autorzy publikacji wyrażają nadzieję, że zawarta w niej tematyka stanie się inspiracją do pogłębienia i nowego spojrzenia na obszar tak ważny we współczesnym świecie, bo dotyczący zagadnień związanych z funkcjonowaniem osób w wieku podeszłym.
Debiuty Naukowe KSW, t. XV
Ukazał się nowy tom Debiutów Naukowych Kujawskiej Szkoły Wyższej, którego bohaterami są studenci kierunku pielęgniarstwo oraz członkowie Studenckiego Koła Naukowego Instytutu Nauk o Zdrowiu.
W publikacji zapisane zostały doświadczenia personelu pielęgniarskiego zmagającego się z nowymi wyzwaniami jakie wniosła pandemia. Tom zawiera artykuły składającą się z dwóch części: ”Mój dyżur w pandemii” oraz „Rok pracy w pandemii”.
Tym wszystkim, którzy podzielili się refleksją, wiedzą i doświadczeniem składamy ogromne podziękowania. Staliście się Państwo częścią historii dla tych, którzy w przyszłości zdobywać będą wykształcenie pielęgniarskie. Rozumienie, roztropność i wyjątkowe podejście do problematyki, z jaką przyszło nam się zmierzyć, potwierdza myśl, że pielęgniarstwo jest zawsze tam, gdzie jest pacjent.
Pedagogiczne i gospodarcze aspekty kariery zawodowej
Nakładem Kujawskiej Szkoły Wyższej we Włocławku ukazała się publikacja dr. Adama Gawrońskiego „Pedagogiczne i gospodarcze aspekty kariery zawodowej”. Bohaterem niniejszego opracowania jest człowiek pracujący i chodzi nie tyle o „karierę”, co bardziej o „karierę zawodową”, która ma być domeną współczesnego pracownika. Tak rozumiana kariera stanowi przede wszystkim proces, którego źródła należy doszukiwać się w naturalnej aktywności zawodowej człowieka. Właśnie w takim rozumieniu pojęcie kariery zawodowej tworzy pole do różnorodnych analiz naukowych, będąc tym samym przedmiotem badań w sferze nauk o pracy. Jednym z głównych założeń autora było usystematyzowanie pojęciowe kariery zawodowej i zaproponowanie pewnych rozstrzygnięć terminologicznych, aby pojęcie kariery zawodowej stało się bardziej czytelne.
Pierwszy rozdział zwraca uwagę na różnorodność definiowania pojęcia kariery zawodowej, które nie jest tak jednoznaczne jak na pierwszy rzut oka może się to wydawać. Najistotniejszym aspektem poruszonym w tym zakresie są sporne kwestie koncentrujące się wokół problematyki kariery zawodowej w odniesieniu do kwestii rozwoju zawodowego, a także innych pojęć jej pokrewnych. Ponadto rozpatrzono pojęcie kariery zawodowej w kontekście prakseologicznym oraz społeczno-egzystencjalnym.
W rozdziale drugim do głosu dochodzą pedagogiczne aspekty kariery zawodowej, które w opracowaniu swoje odzwierciedlenie znajdują w dziedzinie pedagogiki pracy. Jednym z głównych celów autora była próba powiązania pojęcia kariery zawodowej z przedmiotem badań wyżej wymienionej subdyscypliny, co pośrednio zawiera się w nurcie wychowania przez pracę.
Pedagogiczne aspekty kariery zawodowej w rozdziale trzecim koncentrują się wokół procesów edukacyjnych. W tym zakresie główną uwagę skoncentrowano wokół kwestii pojęciowych związanych z edukacją permanentną, edukacją ustawiczną oraz edukacją zawodową.
Ćwiczenia laboratoryjne. Fizyka
Infrastruktura transportu. Mierniki i zależności ekonomiczne.
Janusz Korczak i Stefania Wilczyńska o dzieciństwie i starości
Ukazała się kolejna już publikacja poświęcona Januszowi Korczakowi i Stefanii Wilczyńskiej, w której szczególnie pragniemy zaakcentować ich poglądy na rolę jaką pełnią w wychowaniu dzieci i młodzieży osoby w okresie późnej dorosłości.
Celem publikacji jest jeszcze jeden powrót środowiska teoretyków i praktyków opieki i wychowania do analizy pedagogii i pedagogiki Janusza Korczaka oraz Stefanii Wilczyńskiej w aspekcie ich aktualności wobec współczesnej teorii i rzeczywistości opiekuńczo – wychowawczej. Tym razem chcemy szczególnie skupić się na ich ostatnich latach i miesiącach życia, które pozornie zostały już w wystarczającym stopniu opisane. Tymczasem jest to moment ich biografii nadal pełen niewiadomych a nawet przekłamań w literaturze przedmiotu. Liczymy na to, że stanowić ona będzie jeszcze jedną przygodę czytelnika z wybitnymi postaciami świata pedagogii i pedagogiki.
Ireneusz Jan Pyrzyk
Społeczeństwo obywatelskie Włocławka i regionu w dobie transformacji systemowej
Nakładem wydawnictwa KSW we Włocławku ukazała się publikacja autorstwa dr. Wiesława Marciniaka „Społeczeństwo obywatelskie Włocławka i regionu w dobie transformacji systemowej”. Autor poddaje analizie aktywność obywatelską mieszkańców Włocławka i regionu, a także organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwoju społecznego, oświatowego i gospodarczego „małych ojczyzn”. Zgłębia wzajemne relacje zachodzące pomiędzy społeczeństwem, państwem i samorządem. Prowadzone badania naukowe pozwoliły na przeprowadzenie diagnozy współczesnego stanu obywatelskości różnych środowisk społecznych, których inicjatywy przyczyniają się do polepszenia bytu i życia mieszkańców. Jest to jedno z nielicznych opracowań podejmujących tę tematykę.