Debiuty Naukowe WSHE, t. IX

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

W dziewiątym tomie „Debiutów Naukowych WSHE” przedstawiono 13 artykułów studentów i absolwentów Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku. Niemal wszystkie związane są z kierunkiem pedagogika i powstały na Wydziale Nauk Pedagogicznych. Tylko jeden artykuł dotyczy kierunku pielęgniarstwo.

W tomie zamieszczono cztery artykuły powstałe w oparciu o pracę licencjacką, pięć opracowanych na bazie obronionej lub przygotowywanej pracy magisterskiej, jedna powstała na podyplomowych studiach z zakresu pedagogiki przedszkolnej z terapią dziecka, natomiast Magdalena Krygier-Czajkowska przedstawiła artykuł autorski. W tomie zawarto też wyniki badań przeprowadzonych przez członkinie Koła Naukowego Pedagogów „Persona”.

Przegląd artykułów naszych studentów ukazuje, że ich zainteresowania są wielorakie, począwszy od sposobów spędzania czasu wolnego, przez poglądy i stan wiedzy na temat antykoncepcji, na potrzebach ludzi w wieku emerytalnym skończywszy

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXVI, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 12: „Pedagogika wobec pytań współczesności”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Kolejny tom Zeszytów z dziedziny nauk pedagogicznych zawiera artykuły autorów – pracowników WSHE oraz autorów z Ukrainy. Celem treści opracowań jest zwrócenie uwagi na kwestie pedagogiki wobec pytań współczesności.

Diagnoza aktualnych procesów w tej sferze pozwala zauważyć, że praktyka pedagogiki jako dyscypliny naukowej jest nauką zajmującą się całością zjawisk wychowawczych. Wymagają one od pedagogiki jako nauki objęcia swoim zakresem badań całokształtu spraw związanych z wychowaniem człowieka. Dlatego przedmiotem badań pedagogiki są nie tylko wpływy wychowawcze organizowane świadomie i celowo, lecz również niezamierzone i żywiołowe.

Pedagogika bada więc zjawiska wychowawcze w kontekście procesów społecznych i przy uwzględnieniu jednostkowych procesów psychicznych. Uogólnia ona praktykę, ukazując istotę wychowania w kształtowaniu osobowości człowieka. Stąd  bardzo słusznie redaktor niniejszego tomu prof. dr hab. Roman Schulz postawił hasło przewodnie:Pedagogika wobec pytań współczesności. Postawiona zasadnicza myśl niniejszego tomu Zeszytów Naukowych wyraża się w następujących opracowaniach:

Czy współczesna pedagogika ma swoje wielkie pytania? (R. Schulz); Nowe akcenty na studiach pedagogicznych (Z. Wiatrowski); Pedagogika kultury wobec pytań współczesności (S. Kunikowski); Rewalidacja i resocjalizacja w kontekście współczesnego klimatu etyczno-moralnego (ks. M. Włosiński); Pedagogika opiekuńcza we współczesnym systemie nauk pedagogicznych (I. Pyrzyk); Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży jako palący problem współczesności (w świetle badań międzynarodowych i własnych) (R. Brzezińska); Partnerstwo edukacyjne warunkiem kształtowania postaw społecznych dziecka

w młodszym wieku szkolnym (L. Tkaczyk); Kariera zawodowa w świetle nadrzędnych powinności  człowieka dorosłego (A. Gawroński);  Prezentacja homilii za pomocą narracji(M. Šuráb); Fenomen globalizacjiw ujęciu pedagogiki religii (J.Biel’ak);Przygotowanie nauczyciela do wprowadzenia technologii pedagogicznych na Ukrainie (O. Bida); Wymagania wobec współczesnego nauczyciela szkoły podstawowej (O. Kuczaj);

Analiza współczesnego stanu przygotowania nauczyciela  na Ukrainie  do wykorzystywania technologii multimedialnych (V. Czyczuk).

Debiuty Naukowe WSHE, t. VIII

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Zamieszczone w tomie artykuły są efektem ponad ośmioletniej pracy dr Urszuli Kempińskiej, opiekuna Koła Naukowego Pedagogów „Persona” WSHE, ze studentami. Część artykułów przygotowana była na I Studencką Konferencję Naukową, zorganizowaną przez Koło w 2008 roku, powstałych w wyniku przeprowadzonych badań własnych autorów. Artykuły zgromadzono w dwóch blokach pn.: Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia — tematyka poświęcona edukacji seksualnej młodych ludzi; badania nad małżeństwem i rodziną.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXV, seria D: Nauki Administracyjno-Prawne, z. 7: „Bezpieczeństwo narodowe”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Zmienne i dynamiczne środowisko bezpieczeństwa powoduje, że stosownie do ewolucji bezpieczeństwa narodowego, stale zmieniają się poglądy odnoszące się do tej problematyki.

Artykuły zawarte w niniejszym tomie Zeszytów trafnie wpisują się w ten obszar. Autorzy rozpatrują bardzo różną problematykę oscylującą w obszarze bezpieczeństwa, dotyczącą: 1/ aktualnych problemów związanych z bezpośrednim zagrożeniem bezpieczeństwa Polski i państw bałtyckich ze strony Obwodu Kaliningradzkiego; 2/ kwestii definiowania istoty zmian środowiska bezpieczeństwa; 3/ prawdopodobnych scenariuszy działań bojowych prowadzonych na południowej granicy Polski w celu obrony suwerenności po wyjściu Polski z Układu Warszawskiego i wstąpieniu do NATO; 4/ analiz szeregu dokumentów dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego na szczeblu gminy i powiatu jako jednostek administracji samorządowej; 5/ rozważań teoretycznych z zakresu bezpieczeństwa środowiska lokalnego (w tym przypadku młodzieży szkolnej); 6/ nowych zagrożeń bezpieczeństwa narodowego w XXI wieku, tj. degradacji środowiska przez działania militarne oraz terroryzm ekologiczny.

Opublikowany tom jest pierwszym w naszej uczelni z zakresu bezpieczeństwa narodowego.

 

 

Debiuty Naukowe WSHE, t. VII

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Kolejny tom „Debiutów Naukowych WSHE” serii wydawniczej przeznaczonej na publikowanie fragmentów najlepszych prac dyplomowych studentów uczelni został przygotowany pod redakcją historyka prof. dr. hab. Andrzeja Mietza. Jego zawartość stanowią prace poświęcone zagadnieniom historycznym. Tematyka prac jest zróżnicowana, łączy je jednak regionalny zakres problematyki badawczej terenu Kujaw, Wielkopolski, Pomorza Wschodniego. Wszystkie odsłaniają nowe i ważne dla historii lokalnej zagadnienia.
Tematy materiałów:
Heraldyka Malborka do 1939 roku;
Osadnictwo żydowskie na obszarze Kujaw wschodnich od XV wieku do 1914 roku; Położenie prawne, liczebność i struktura społeczno-zawodowa;
Włocławek garnizonem pruskim w latach 1793–1806;
Zarys dziejów Ochotniczej Straży Pożarnej w Choczu;
Macierz szkolna w powiecie sztumskim;
Inicjatywa pojednania polsko-niemieckiego na Kujawach wschodnich.

Debiuty Naukowe WSHE, t. VI

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Szósty tom serii wydawniczej, na łamach której publikowane są prace absolwentów uczelni, zawiera dziewięć artykułów powstałych na bazie prac licencjackich i magisterskich trzech Wydziałów — Pedagogicznego, Ochrony Środowiska, Administracji. Tytuły prac: Godność dziecka w kontekście sposobów porozumiewania się (Anna Michalska), Oddziaływanie scen przemocy prezentowanej w mediach na psychikę dziecka w wieku przedszkolnym (Anna Przedwolska), Poglądy studentów na temat antykoncepcji (Joanna Sikora), Ocena polskiego systemu postępowania z nieletnimi sprawcami czynów karalnych (Aneta Wrocławska), Skuteczne metody regeneracji „in-situ” gruntu zanieczyszczonego produktami pochodnymi ropy naftowej (Piotr Wysocki), Obszary ochronne systemu Natura 2000 w województwie kujawsko-pomorskim (Ewelina Kuczborska), Ochrona przeciwpożarowa lasów na obszarze Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Gostynińsko-Włocławskie” (Agnieszka Gołębiewska), Zagospodarowanie hydrotechniczne rzeki Tążyny (Mariusz Stachowiak), Analiza możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii na przykładzie gminy Radziejów (Iwona Kawczyńska).
W tomie zamieszczono także referat z konferencji zorganizowanej przez studentów „Finansowanie inwestycji ochrony środowiska w Polsce na przykładzie Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji we Włocławku” (Sylwia Hyba) oraz artykuł M. Stańczaka „Stereotypy, czyli jacy jesteśmy w oczach Skandynawów”.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXIV, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 11: „Szkoła wyższa w Polsce i na Ukrainie wobec współczesnych wyzwań europejskich”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Tom powstał w ramach bogatego programu współpracy Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku i Narodowego Uniwersytetu im. Bohdana Chmielnickiego w Czerkasach. Opracowania autorskie prezentowane są w językach ojczystych partnerów wydawnictwa.

Przedstawiony polskim i ukraińskim czytelnikom zbiór monotematyczny ma przybliżyć współczesną problematykę szkoły wyższej i edukacji na poziomie wyższym, oraz wywołać daleko idącą refleksję nie tylko w zaakcentowanych środowiskach akademickich.

Zamiarem i nadzieją redaktorów zbioru jest to, że rozpoczęta w ten sposób praktyka współpracy partnerskiej zachęci nauczycieli akademickich, a szczególnie pedagogów do pogłębionego rozpoznawania i uprawiania owej coraz bardziej złożonej, ale i interesującej problematyki edukacji narodowej, unijnej i światowej XXI wieku.

Zbiór opracowań składa się z dwóch części — polskiej (skupiającej dwanaście artykułów) i ukraińskiej (osiem artykułów). Opracowania polskie mają wymowę raczej ogólną, natomiast ukraińskie mają wymiar skonkretyzowany.

Można przyjąć, że tak skonstruowany zbiór dobrze ilustruje problem szkoły wyższej w obu krajach partnerskich w pierwszej dekadzie XXI wieku.

Debiuty Naukowe WSHE, t. V

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Tom zawiera artykuły napisane przez asystentów WSHE oraz artykuły przygotowane przez absolwentów uczelni, powstałe na podstawie prac magisterskich lub licencjackich.
Tom rozpoczynają trzy prace asystentów: I. Górska zaprezentowała najbardziej znane, współczesne modele ewolucji struktury psychicznej człowieka. P. Słupiński dokonał analizy prawnych aspektów nadzoru nad stanowieniem aktów prawa miejscowego. A.J. Strzelecka zajęła się rozwojem rynku obligacji komunalnych w Polsce.
Kolejny artykuł pt. „Algorytm doboru zmiennych objaśniających metodą Hellwiga w programie EKOMETR” został napisany przez P. Skruszewicza, absolwenta WSHE, następnie absolwenta Uniwersytetu Gdańskiego i jest fragmentem pracy magisterskiej obronionej na uniwersytecie. Dwa następne artykuły powstały na bazie prac magisterskich z Wydziału Pedagogicznego WSHE — są to: „Funkcjonowanie rodziny a biopsychospołeczny rozwój jednostki” (M. Laskowska), „Kształtowanie zainteresowań plastycznych dzieci w świetlicy szkolnej” (M. Domanowska). Pozostałe materiały prezentują fragmenty prac licencjackich powstałych na wydziałach pedagogicznym, administracji, humanistycznym: „Przedmałżeńskie relacje seksualne w opinii studentów WSHE we Włocławku” (M. Kmieciak), „Rada gminy Skępe w latach 1990–2002” (K. Foreński), „Ludność żydowska w Izbicy Kujawskiej w okresie międzywojennym (1918–1939)” (P. Nowicki).
W końcowej części tomu, w dziale Komunikaty, zaprezentowano informacje przygotowane przez studentów uczelni nt. działalności Koła Naukowego Humanistów oraz relację ze studiów odbywanych przez T. Strzeleckiego, studenta Wydziału Pedagogicznego, na szwedzkiej uczelni w Borås w ramach programu Socrates/Erasmus.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXIII, seria F: Nauki o Zdrowiu, z. 3: „Biopsychiczny i społeczny wymiar zdrowia”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Opublikowany drugi zeszyt z serii Nauki o Zdrowiu składa się z dwóch części.
W części pierwszej zatytułowanej „Wybrane zagadnienia zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci i młodzieży” zawarto osiem artykułów, które zostały poświęcone problemom zdrowotnym, społecznym i psychicznym uczniów szkoły współczesnej, gdyż na szeroko rozumiane zdrowie mają wpływ różnorodne czynniki, wśród nich warunki wychowania i nauczania. Szkoła staje przed poważnym problemem, jakim są trudności wychowawcze i problemy z nauką. Oprócz uczniów mających trudności z nauką, wzrasta liczba nieakceptowanych zachowań uczniów, poszerza się katalog problemów wychowawczych. Daje się także zauważyć, że młodzież jest coraz słabsza psychicznie. Celem zamieszczonych opracowań było zaprezentowanie wyników badań dotyczących wizerunku współczesnej szkoły, które pozwoliły odpowiedzieć na pytanie czy dzieci czują się w szkole bezpiecznie, na czyją pomoc mogą liczyć, o jakiej szkole marzą.
Druga część zeszytu zawiera doniesienia kliniczne współczesnej kardiologii (sześć artykułów).
Obie części zeszytu dotyczą szeroko rozumianego pojęcia zdrowia, tak w sensie jednostki jak i społeczeństwa. Dla jego oceny stosuje się różnorodne mierniki zdrowotności i to zagadnienie jest przedmiotem opracowania pt. „Statystyczne metody określania stanu zdrowia”.

Zeszyty Naukowe WSHE, t. XXXII, seria C: Nauki Pedagogiczne, z. 10: „Kwestie społeczne w pedagogice specjalnej”

Dział Promocji KSW 14 maj , 2015 0 Comments

Kolejny tom Zeszytów z dziedziny nauki pedagogiczne poświęcony jest kwestiom społecznym w pedagogice specjalnej. Celem opublikowanego tomu jest podkreślenie, że w centrum programów badawczych pedagogiki specjalnej jest człowiek potrzebujący wsparcia i pomocy w przekraczaniu różnorakich barier blokujących jego wzrastanie i uczestnictwo w życiu wspólnoty społecznej. Troska o pełny rozwój jego człowieczeństwa stanowi treść wszelkich poszukiwań teoretycznych, metodologicznych oraz rozwiązań terapeutycznych, rehabilitacyjnych, dydaktycznych, wychowawczych tej subdyscypliny pedagogicznej. Wymagania, jakie stawia pedagogika specjalna, wynikają z różnorodności i złożoności problemów, które dotyczą osób z różnorodnymi dysfunkcjami organizmu.

Tom rozpoczyna artykuł ks. M. Włosińskiego „Edukacja filozoficzna dla rozwoju człowieka”. Harmonizuje on z treścią kolejnych opracowań i stanowi niejako dla nich fundament. Autorzy kolejnych opracowań zauważają: zagrożenia, proces kształcenia i wychowania. Istotne są osobowe i społeczne wyznaczniki współczesnego wychowania, co zostało zauważone w opracowaniach poszczególnych autorów:

„Licealiści o otyłości” (T. Sołtysiak, K. Dembska); „Świetlice środowiskowe dla młodzieży zagrożonej na Kujawach i ziemi dobrzyńskiej” (I. Pyrzyk); „Identyfikacja ucznia ze szkołą jako kryterium idei podmiotowości” (R. Brzezińska); „Toksyczność współczesnej szkoły — w poszukiwaniu sposobów przeciwdziałania agresji, przemocy i mobbingu rówieśniczego” (J.B. Borowiak); „Przedwczesna inicjacja seksualna jedną z przyczyn zawierania małżeństw młodocianych” (U. Kempińska); „System opieki nad sierotami społecznymi w Polsce wyzwaniem XXI wieku” (D. Czerwonka).

 Tom zamyka materiał przygotowany przez B. Ziółkowską „Bibliografia zawartości publikacji Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku (2010)”, będący kontynuacją bibliografii od roku 1997.

Skip to content