Konferencja naukowa o dysleksji rozwojowej i trudnościach w uczeniu się
Data publikacji: 25 maja 2016
Wydział Nauk Pedagogicznych oraz Wydział Nauk o Zdrowiu Kujawskiej Szkoły Wyższej we Włocławku we współpracy z Włocławskim Oddziałem Polskiego Towarzystwa Dysleksji organizują w dniu 2 czerwca regionalną Konferencję „Dysleksja rozwojowa
i inne trudności w uczeniu się – aspekty naukowe oraz pragmatyczne”.
[fblike]
Głównym celem Konferencji jest zapoczątkowanie szerszej dyskusji w kontekście problematyki specyficznych i ogólnych trudności w uczeniu się poprzez wymianę doświadczeń, wyników badań czy obserwacji ze strony przedstawicieli różnych środowisk zaangażowanych w działania profilaktyczne, diagnostyczne, terapeutyczne i badawcze wobec zjawiska problemów w nauce. Ponadto istotnym zamierzeniem organizatorów oraz prelegentów Konferencji jest popularyzowanie wiedzy z zakresu dysleksji rozwojowej i innych trudności w uczeniu się w środowiskach oświatowych, wśród nauczycieli, pedagogów, specjalistów, a także uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
Podjęcie wskazanej tematyki jest szczególnie istotne z punktu widzenia pragmatyki edukacyjnej. Zgodnie ze wskaźnikami epidemiologicznymi trudności w uczeniu się spowodowane różnymi przyczynami dotyczą ok. 30- 40% uczniów, natomiast dysleksja rozwojowa występuje u ok. 10- 15% populacji szkolnej. Konsekwencją jest konieczność poszukiwania i udoskonalania już istniejących oddziaływań diagnostyczno- terapeutycznych, ale również podejmowanie działań zapobiegawczych.
Dostosowanie metod i form nauczania do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia z trudnościami w nauce, daje szansę osiągnięcia sukcesu dydaktycznego na miarę indywidualnych predyspozycji oraz zmniejsza ryzyko wtórych problemów emocjonalno-motywacyjnych. Jednocześnie zrozumienie istoty omawianych zjawisk pozwoli na szybsze i jak najwcześniejsze ich rozpoznawanie, a w konsekwencji ułatwi skuteczną pomoc oraz wsparcie terapeutyczne.
Zagadnienia podjęte w ramach Konferencji można w zasadzie umieścić w kilku blokach tematycznych: medycznym, psychologicznym oraz pedagogiczno- logopedycznym. Wszystkie łączą się z tematyką procesów uczenia się oraz trudnościami w tym zakresie.
Program konferencji:
godz.10.00
Otwarcie konferencji
prof. nadzw. dr hab. Stanisław Kunikowski – Rektor Kujawskiej Szkoły Wyższej we Włocławku
Wykład inauguracyjny konferencji:
prof. zw. dr hab. Zygmunt Wiatrowski – Dyrektor Instytutu Pedagogiki Kujawskiej Szkoły Wyższej we Włocławku
- Działalność Włocławskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji – mgr Mirosława Żbikowska, wiceprzewodnicząca Włocławskiego Oddziału PTD
- Mózgowe podstawy procesów uczenia się – dr hab. n. med. Wojciech Beuth, neurochirurg, adiunkt na Wydziale Nauk o Zdrowiu Kujawskiej Szkoły Wyższej we Włocławku, Kierownik Oddziału Neurochirurgii Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego we Włocławku
- Procesy integracji sensorycznej a uczenie się – mgr Paweł Jurkiewicz, mgr pedagogiki rewalidacyjnej, certyfikowany terapeuta SI – Centrum Diagnostyczno-Terapeutyczne „Praxis” we Włocławku
- Rola ruchu w procesie uczenia się – dr Marek Zieliński, dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu Kujawskiej Szkoły Wyższej we Włocławku, nauczyciel dyplomowany w Zespole Szkół Ekonomicznych we Włocławku, 2-gi stopień specjalizacji zawodowej z wychowania fizycznego
- Emocje w procesie uczenia się – dr n. med. Maria Posłuszna-Owcarz, dyrektor Instytutu Nauk o Zdrowiu Kujawskiej Szkoły Wyższej we Włocławku, zastępca dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Adopcyjnego w Toruniu Kierownik Oddziału we Włocławku, psycholog w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodziezy SPZPS we Włocławku
- Psychologiczne funkcjonowanie osób z dysleksją rozwojową – dr Beata Płaczkiewicz, dziekan Wydziału Nauk Pedagogicznych Kujawskiej Szkoły Wyższej we Włocławku
- Dziecko z dysleksją w domu i w szkole – praktyka dnia codziennego – mgr Joanna Osowska, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego we Włocławku
- Ryzyko dysleksji i jego diagnozowanie – mgr Zofia Wojdat, Zespół Szkół Integracyjnych Nr 1 we Włocławku
- Stymulowanie rozwoju mowy u dzieci w przedszkolu (na przykładzie działań logopedycznych w Przedszkolu Publicznym nr 19 „Bajka” we Włocławku) – dr Tomasz Borowiak, Kujawska Szkoła Wyższa we Włocławku
- Zaburzenia funkcji językowych jako jeden z symptomów dysleksji – mgr Jolanta Zielińska, Kujawska Szkoła Wyższa we Włocławku
- Trauma dziecięca a funkcjonowanie szkolne – dr Lidia Wiśniewska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Neuro-dydaktyka. Szansa czy złudzenie – mgr Robert Bielecki, Kujawska Szkoła Wyższa we Włocławku
Komitet organizacyjny konferencji:
dr Tomasz Borowiak
dr Beata Płaczkiewicz
mgr Adam Grudzień
Komitet naukowy konferencji:
prof. zw. dr hab. Zygmunt Wiatrowski
dr hab. n. med. Wojciech Beuth
dr n. med. Maria Posłuszna-Owcarz
dr Marek Zieliński
dr Tomasz Borowiak
dr Beata Płaczkiewicz
Miejsce: Collegium Novum KSW, ul. Okrzei 94A, sala 50 Vp.
Informacji o konferencji udziela: dr Beata Płaczkiewicz, tel. 662-123-069, mail: bplaczkiewicz@ksw.wloclawek.pl