POBIERZ załącznik
Kategoria aktualności: Instytut Pedagogiki
Podziękowanie dla dr Renaty Brzezińskiej
Badanie jakości kształcenia na Włocławskim Uniwersytecie Seniora
Do badań zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z techniką ankiety. Narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety, wypełniony przez 104 słuchaczy.
Badania miały na celu:
– Poznać potrzeby i preferencje słuchaczy co do rodzajów i treści zajęć prowadzonych na
Uniwersytecie;
– Poznać sugestie i uwagi w zakresie organizacji zajęć dydaktycznych;
– Zgodnie z oczekiwaniami słuchaczy, zaplanować zajęcia dydaktyczne pod kątem ich
zainteresowań;
– Wykorzystać sugestie i uwagi słuchaczy do poprawy jakości obszaru dydaktycznego.
Analizę wyników badań Autorka przedstawiła na wykładzie, 26 października 2017 roku.
Generalnie zdecydowana większość słuchaczy (78%) jest zadowolona z formuły działania Uniwersytetu oraz podejmowanych aktywności. Niektórzy badani przedstawili sugestie co do zmian w dalszym funkcjonowania WUS. W zakresie propozycji uatrakcyjnienia wykładów, słuchacze wyszczególnili następujące:
– wykłady z wizualizacją, pokazem multimedialnym, slajdy, wykresy , zdjęcia, krótkie filmiki poglądowe – 15 osób
– wykłady 45-minutowe ( nie dłużej z uwagi na ograniczoną percepcję, ewentualnie po 45 minutach przerwa i ciąg dalszy) + dyskusja po wykładzie- czynne włączanie słuchaczy – 6 osób
– wykłady związane z treningiem pamięci – 3 osoby
– wykłady prowadzone w różnych miejscach, także spotkania w plenerze, zwiedzanie połączone z wykładem (także nekropolie -1 osoba) -3 osoby
– zaczynać czwartkowe wykłady hymnem seniora WUS– 2 osoby.
Propozycje innych działań naukowych były następujące:
– organizacja koła historycznego i przyrodniczego;
– konferencje, seminaria naukowe – 23 osoby;
– seminaria popularno-naukowe z udziałem słuchaczy/ organizowane przez słuchaczy- 17 osób;
– referaty i prezentacje słuchaczy (np. hobby);
– spotkania z ciekawymi ludźmi;
– przybliżenie kultury innych narodów.
Słuchacze sformułowali także propozycje zmian w działalności, a wśród nich:
– sala o lepszej akustyce, poprawić nagłośnienie w sali wykładowej
– częstsze występy zespołu ,,Melodia”, więcej śpiewu
– mobilizować słuchaczy do bardziej czynnego udziału w zajęciach.
Kilka osób pisało o znakomitym prowadzeniu WUS przez obecną prezes p. Halinę Sarnowską np.
– Chcę dodać, że podziwiam panią Prezes Sarnowską za jej pracę i wielkie zaangażowanie.
– Pragnę, aby Pani Sarnowska nadal została prezesem i nas prowadziła.
Wiele z powyższych propozycji zostało już ujętych w planie pracy Uniwersytetu, pozostałe będą sukcesywnie realizowane podczas pracy w II semestrze i kolejnym roku akademickim.
Seminarium naukowe Rodzina wobec globalnej zmiany cywilizacyjno-medialnej
[fblike]
Celem seminarium była refleksja nad współczesnymi problemami rodziny w aspekcie pedagogicznym, psychologicznym, medialnym i zdrowotnym, a także nad modelem wychowania w rodzinie w ponowoczesnym świecie.
Część I poświęcona została referatom nauczycieli akademickich i praktyków. W części II odbyła się debata z udziałem młodzieży z włocławskich szkół licealnych, rodziców, seniorów i zaproszonych gości.
Program seminarium naukowego „Rodzina wobec globalnej zmiany cywilizacyjno-medialnej”
Część I: Wystąpienia naukowców i praktyków (godz. 10,00-12,30)
1.prof. nadzw. dr hab. Piotr Gawliczek, dyrektor Instytutu Nauk o Bezpieczeństwie i Obronności KSW
Baby boomers, millenialsi, generacja alfa i beta w rodzinie spętanej mediami
2.dr Lena Tkaczyk, zastępca dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji
Nauczycieli we Włocławku,
Współpraca rodziny i szkoły w edukacji dziecka z perspektywy doświadczeń placówki doskonalenia nauczycieli
3.dr Maria Posłuszna- Owcarz, zastępca dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Adopcyjnego w Toruniu, kierownik oddziału we Włocławku, wykładowca Wydziału Nauk o Zdrowiu KSW, psycholog
Rodzicielstwo adopcyjne- między teorią a praktyką
4. dr Tomasz Borowiak, koordynator Akademickiego Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej przy KSW, wykładowca na Wydziale Nauk Pedagogicznych KSW,
Działania na rzecz bezpiecznego Internetu na przykładzie programu ,,Safer Internet”
5.dr Krystyna Parysjanowicz, mediator sądowy, członek Stowarzyszenia Mediatorów w Warszawie, przewodnicząca Terenowego Oddziału Komitetu Ochrony Praw Dziecka we Włocławku
Dziecko –podmiot czy przedmiot w dialogu mediacyjnym
6. dr Urszula Kempińska, wykładowca Wydziału Nauk Pedagogicznych KSW, pedagog społeczny
Struktura rodziny a fascynacja serią powieści z cyklu ,,50 twarzy Greya”
7. mgr Małgorzata Tchurz, terapeuta dziecięcy, Ośrodek Wspierania Rozwoju Neuromind
Dziecko z wyzwaniami rozwojowymi- jak wspierać rodzinę?
8. dr Renata Brzezińska, dyrektor Instytutu Pedagogiki KSW
Problemy wychowania we współczesnej rodzinie, w opinii nauczycieli przedszkolnych i szkolnych
Część II. Debata dotycząca rodziny i jej problemów z młodzieżą licealną ze szkół włocławskich, obecną na seminarium
Część III. Podsumowanie seminarium, catering
Komitet naukowy seminarium: Komitet organizacyjny:
prof. nadzw. dr hab. Piotr Gawliczek dr Renata Brzezińska
dr Renata Brzezińska dr Tomasz Borowiak
dr Maria Posluszna-Owcarz
Patronat honorowy:
Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, p. Piotr Całbecki
Rektor KSW we Włocławku, prof. nadzw. dr hab. Stanisław Kunikowski
V Regionalne Dni Psychoterapii we Włocławku
POBIERZ więcej informacji
20 lat edukacji ekologicznej we Włocławku
W programie przewidziano organizację warsztatów dla uczestników konferencji. Warsztaty pod nazwą Aktywna edukacja w praktyce, przeprowadziła dr Renata Brzezińska, dyrektor Instytutu Pedagogiki KSW we Włocławku.
Instytut Pedagogiki Kujawskiej SzProgram seminarium naukowego Moja senioralna codzienność 25 maja 2017
Część I. Wystąpienia wykładowców
1. prof. dr hab. Joanna Górnicka –Kalinowska, Moralne zobowiązania społeczeństwa wobec osób starszych
2. prof. nadzw. dr hab. Piotr Gawliczek, Cyfrowi imigranci i tubylcy. Jak pokonać
e-wykluczenie i radzić sobie ze zmianami cyfrowymi w świecie?
3. dr Beata Płaczkiewicz, Poglądy Erika Eriksona a wiek senioralny
4. dr Ireneusz Pyrzyk, prof. KSW, Znaczenie seniorów w życiu dziecka w świetle poglądów Janusza Korczaka
5. dr Maria Posłuszna –Owcarz, Aktywność społeczna seniorów w badaniach studentów pielęgniarstwa
6. mgr Andrzej Twardzik, Rola i miejsce seniora w społeczeństwie i w rodzinie –akceptacja czy izolacja
7. mgr Jarosław Pułanecki, Senioralna codzienność w domu pomocy społecznej z perspektywy osoby zarządzającej placówką
8. dr Renata Brzezińska, Seniorzy w społecznych identyfikacjach
Część II. Wystąpienia słuchaczy Włocławskiego Uniwersytetu Seniora
1. Elżbieta Pyra, Nie starzeje się ten, kto nie ma czasu
2. Wanda Miżanowska, Czas jako kategoria deficytowa w życiu seniora
3. Kazimierz Murszewski, Moja przygoda z UTW
4. Stanisław Pawlak, Opowiem wam o moim dniu
5. Wojciech Dykczyński, Mój uniwersytecki dzień
Część III. Podsumowanie seminarium, poczęstunek
Komitet naukowy: Komitet organizacyjny:
prof. dr hab. Joanna Górnicka –Kalinowska dr Renata Brzezińska
prof. nadzw. dr hab. Piotr Gawliczek mgr Halina Sarnowska
dr Beata Płaczkiewicz mgr Ewa Murszewska
dr Maria Posłuszna –Owcarz
dr Renata Brzezińska
Ogólnopolskie seminarium prodoktorskie
POBIERZ Potwierdzenie udziału w seminarium
Certyfikat międzynarodowej konferencji naukowej
POBIERZcertyfikat
Plan zebrania z pracownikami dydaktycznymi Wydziału Nauk Pedagogicznych w dniu 19 listopada 2016 roku
I. Informacje Dziekana Wydziału Nauk Pedagogicznych KSW, dr Beaty Płaczkiewicz
II. Przedstawienie planu pracy na rok bieżący w zakresie działań Instytutu Pedagogiki przez dyrektora Instytutu, dr Renatę Brzezińską
A. W zakresie zadań naukowo-badawczych
1. Analiza aktywności naukowo-badawczej i metodycznej nauczycieli w kontekście jakości i efektywności kształcenia oraz rozwoju, zarówno nauczycieli etatowych jak i pracujących na podstawie umowy o dzieło
(na podstawie sprawozdań z pracy nauczycieli, hospitacji i rozmów.
Nauczyciele etatowi mają obowiązek dostarczenia sprawozdania z pracy naukowo-badawczej na zakończenie roku akademickiego w wersji papierowej i elektronicznej)
2. Organizacja środowiskowych spotkań naukowych ze studentami w zakresie problematyki pracy studyjnej i własnej, rzetelności i jakości ocen studentów w aspekcie psychologiczno-pedagogicznym
(odpowiedzialność wszystkich nauczycieli, którzy powinni prowadzić konsultacji w ramach wyznaczonych dyżurów i swoich zajęć)
3. Pomoc w rozwoju naukowym nauczycieli z KSW – prowadzenie seminariów doktorskich i pomoc w kontaktach habilitacyjnych – prof. nadz.KSW dr hab. Stanisław Kunikowski
4. Stałe i systematyczne dostarczanie nauczycielom informacji o możliwie wszystkich krajowych i zagranicznych konferencjach naukowych w zakresie specjalności przez nich reprezentowanych. Dostarczanie innych ważnych informacji ze świata pedagogiki ( np. Biuletyny KNP, zmiany w szkolnictwie wyższym, lektury)
Informacje o konferencjach i innych ważnych wydarzeniach, są na bieżąco zamieszczane w pokoju wykładowców.
5. Czuwanie nad działalnością publikacyjną- współpraca z radą naukową wydawnictwa KSW. Przygotowanie publikacji z materiałów poseminaryjnych pt. Moja senioralna codzienność w Zeszytach Naukowych wraz z wkładką metodyczną z opracowaniami seniorów WUS
Organizacja seminarium naukowego pt. Moja senioralna codzienność z udziałem słuchaczy WUS w maju 2017. Prośba do zebranych o włączenie się w organizację.
B. W zakresie zadań weryfikacyjno- kontrolnych
1.Analiza dokumentacji przedmiotowej nauczycieli:
-weryfikacja sylabusów
– weryfikacja sprawozdań z osiągniętych przez studentów efektów kształcenia wypełnianych na podstawie realizacji sylabusów przedmiotowych
Sylabusy winny być dostarczone przez nauczycieli do dziekanatu WNP co najmniej tydzień przed rozpoczęciem zajęć w każdym nowym semestrze.
Sprawozdania powinny być dostarczone do połowy lipca 2017, a w przypadku sesji poprawkowych do końca września 2017
Proszę o poprawę obecnych sylabusów.
2. Ocena efektów kształcenia w obszarze podstawowych deskryptorów- semestralna analiza dokumentacji zaliczeniowej: protokołów ocen i zaliczeń przedmiotowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób oceniania (Po każdym semestrze)
3. Ocena efektów kształcenia w zakresie stopni uzyskanych za napisanie oraz za obronę prac licencjackich i magisterskich za rok 2015/16
Analiza merytoryczna i metodologiczna wybiórczych prac licencjackich i magisterskich napisanych i obronionych w roku 2015/16.
4. Analiza wyników uzyskanych po ewaluacji jakości kształcenia oraz ewaluacji pracy wszystkich nauczycieli WNP – Po każdym semestrze.
Osoby odpowiedzialne za ewaluacje: dr U. Kempińska, dr T. Borowiak
5. Do 30 listopada proszę promotorów o złożenie w Dziekanacie tematyki prac licencjackich i magisterskich, które podlegają zaopiniowaniu przez Radę Wydziału
6. Hospitacja zajęć dydaktycznych nauczycieli w kontekście standardów kształcenia zawartych w Krajowych Ramach Kwalifikacyjnych oraz poziomu merytorycznego, metodycznego i metodologicznego.
7. Organizacja posiedzeń Rady Instytutu oraz narad pracowniczych
III. Działalność zewnętrzna Instytutu w zakresie nawiązywania współpracy z innymi jednostkami, rozwoju Instytutu oraz promocji uczelni
Utrzymywanie i poszerzanie kontaktów z uczelniami w kraju z uprawnieniami do nadawania stopni naukowych oraz będących liderami w zakresie odpowiednich specjalności studyjnych
Kontynuowanie współpracy zagranicznej, szczególnie w ramach programu Erasmus, z Uniwersytetem w Czerkasach i Akademią Nauk Pedagogicznych Ukrainy
Nawiązywanie kontaktów i szerszej współpracy z różnymi organizacjami i instytucjami. Prośba o włączanie się w promocję uczelni.
Informacja o konkursie MNiS p.t. Wsparcie Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Prośba o włączenie się do prowadzenia zajęć projektowych.
Podziękowanie wykładowcom za udział w zebraniu.