Jak napisać dobre CV?
Data publikacji: 26 listopada 2021
Każdy z nas wie czym jest CV osoby, która stara się o dane stanowisko pracy. Natomiast nie każdy z nas potrafi napisać takie CV, aby tą pracę dostać. Jak przygotować swoje CV, by przykuło uwagę każdego rekrutera? Z pomysłem, a jednocześnie konkretnie. Nowocześnie, ale w połączeniu z przejrzystą formą. Oryginalnie, ale z zachowaniem prostoty. Zaskakująco, ale nie żenująco.
Każde przedsięwzięcie zaczyna się od pierwszego kroku. Tak samo jest ze zmianą lub poszukiwaniem pierwszej pracy, przed którymi konieczne jest przygotowanie dokumentów aplikacyjnych. O tym, od czego zacząć i jak poprawnie napisać CV, dowiecie się, sprawdzając 5 kolejnych kroków do dobrego CV.
1. Sprawdź oferty pracy
Przygotowanie dobrego CV warto rozpocząć od sprawdzenia ofert pracy z naszej specjalizacji lub interesujących nas ogłoszeń. Szczególną uwagę należy zwrócić na wymagania stawiane przez pracodawców – które z nich spełniamy, jakie kompetencje mogą być naszym atutem, nad czym warto pracować, żeby rozwijać się w danej dziedzinie.
2. Przygotuj… siebie
Życiorys jest opisem dotychczasowego życia zawodowego i nie tylko. W pamięci trzeba odszukać zarówno historię doświadczeń zawodowych i zdobyte wykształcenie, ale także odbyte kursy, zdobyte uprawnienia, wyróżniające nas kompetencje. Na tym etapie przygotowań sprawdzamy także, czy mamy profesjonalny adres mailowy. Dobrze przygotowany zawiera imię i nazwisko (w wersji pełnej, skróconej lub jako inicjały)
i poważną domenę( nie buziaczek, kwiatek lub inne tego typu).
Dobry adres e-mail: anna.nowak@up.pl
Nieodpowiedni adres e-mail: marysia_misia@buziak.pl
3. Nadaj odpowiednią formę
Dobre CV pokazuje kandydata od najlepszej strony – jako profesjonalistę i eksperta
w swojej dziedzinie. Podkreśleniem opisanych kompetencji jest oprawa graficzna dokumentu. Nie należy na siłę wyróżniać CV np. graficznie – ma być przede wszystkim czytelne i przejrzyste. Warto za to skorzystać z dobrego wzoru CV i zależnie od potrzeby, dostosować go do interesującej nas oferty pracy. Odpowiednią formę
i uporządkowaną treść życiorysu pomoże nadać profesjonalne i sprawdzone narzędzie – Kreator CV. Pamiętajcie, że są darmowe strony, które ładnie i profesjonalnie ułożą nam nasze dane w ładną całość.
Uważajcie na oszustów, bowiem skuszeni propozycją idealnej strony Waszego CV, będziecie musieli zapłacić ładną sumkę.
4. Zacznij pisać!
Rekruterzy bardzo często otrzymują wiele CV w odpowiedzi na ofertę pracy. Żeby aplikacja przeszła pierwszy etap rekrutacji, musi być kompletna i zawierać szukane przez rekrutera informacje.
W dobrym CV powinny znaleźć się:
· Dane osobowe – zawierają imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, miejsce zamieszkania (miejscowość i województwo), opcjonalnie datę urodzenia. Te dane są ważne przede wszystkim ze względu na umożliwienie kontaktu rekrutera z kandydatem.
Doświadczenie zawodowe – to najważniejszy element CV. Musi zawierać nie tylko nazwę i czas zajmowanych kolejno stanowisk (od najnowszego), ale także ich opis lub wypunktowanie najważniejszych obszarów odpowiedzialności. Na tym etapie warto wyszczególnić obszary, które będą szczególnie cenne dla potencjalnego pracodawcy w odpowiedzi na konkretną ofertę pracy.
· Wykształcenie – w układzie odwróconej chronologii podsumowujemy te etapy edukacji, które mogą być ważne dla rekrutera. Pamiętajmy, że można zrezygnować tu z przedstawiania szkoły średniej, jeśli jej profil nie będzie miał znaczenia w naszej przyszłej pracy albo kiedy liceum czy technikum ukończyliśmy wiele lat temu.
· Języki obce – opisują nie tylko znane przez kandydata języki, ale również poziomy ich znajomości.
Dobry przykład: język angielski – poziom średniozaawansowany (B2, potwierdzony certyfikatem)
język rosyjski – komunikatywny (B1, swoboda w rozmowie i czytaniu teksów
i dokumentacji)
· Umiejętności – kompetencje, które wyróżniają kandydata na tle innych
i sprawiają, że jest dobry w swojej pracy. Nie ograniczajmy się tylko do tych najbardziej popularnych. Pomyślmy, czy spośród naszych kompetencji wyróżnia nas coś wyjątkowego, np. umiejętność negocjacji, umiejętność rozwiązywania konfliktów itd. Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej nie zapomnijmy przypomnieć sobie przykładów z naszego życia, kiedy te umiejętności wykorzystaliśmy.
· Kursy/szkolenia/certyfikaty – umiejętności potwierdzone dokumentami lub zdobyte poza dotychczasowym doświadczeniem zawodowym.
· Zainteresowania – wybrane hobby kandydata. Można tu podać konkretne obszary zainteresowań lub krótkie opisy wybranych aktywności, np. zamiast napisać lakonicznie „książki”, można rozwinąć interesujący nas obszar jako „amerykańska literatura fantastyczna z XX wieku”.
Uwaga! Nawet w tak niepozornym obszarze jak „Zainteresowania” nie warto naciągać prawdy ani kłamać – tak jak w innych sekcjach CV.
· Klauzula o ochronie danych osobowych – konieczna m.in. aby umożliwić rekruterowi kontakt z kandydatem.
Mile wdziane elementy CV:
· Zdjęcie – mile widziane i zazwyczaj dodawane. Warto, żeby było profesjonalne – zostało wykonane w wysokiej jakości, na gładkim tle i w stosownym stroju. Profil zawodowy – umieszczany przed doświadczeniem zawodowym jest kilkuzdaniowym podsumowanie naszej dotychczasowej kariery oraz określeniem kierunku, w jakim chcielibyśmy się w przyszłości rozwijać. To element bardzo ceniony przez rekruterów i pole pozwalające na wyróżnienie CV.
· Linki zewnętrzne – mogą prowadzić do portfolio kandydata, jego bloga lub strony www.
5. Dopasuj CV
Tak przygotowane CV należy każdorazowo dopasowywać do konkretnej oferty pracy uwypuklając doświadczenie, umiejętności, szkolenia, a także cel zawodowy, które szczególnie zainteresują rekrutera i potencjalnego pracodawcę. Pamiętaj, że CV powinno być zwięzłe, dlatego skracaj te elementy, które z punktu widzenia danej rekrutacji mogą być nieistotne. Jednocześnie nie staraj się zmieścić wszystkiego na jednej stronie – jeśli masz więcej doświadczenia, nikt nie będzie się dziwił, jeśli Twoje CV będzie miało 2 lub 3 strony.
Życzę Wam powodzenia w tworzeniu CV.
Joanna Podemska